Duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen staat bij Postuma AGF hoog in het vaandel. Wij zoeken dagelijks de juiste balans tussen het milieu, sociaal-ethische aspecten en winst. Het waarborgen van duurzaamheid vindt plaats over het gehele bedrijfsproces en is als volgt ingedeeld:

Biologisch assortiment
De vraag naar biologische producten is de afgelopen jaren flink gegroeid. Ook wij houden deze trend nauwlettend in de gaten. U kunt daarom naast het reguliere assortiment ook kiezen uit een breed biologisch assortiment in aardappelen, groenten en fruit.
Om de kwaliteit van het biologische assortiment te waarborgen werken wij uitsluitend met biologisch gecertificeerde leveranciers. Zelf beschikken wij over een Skal bio certificaat. 

Zonnepanelen
Op het dak van ons pand bevinden zich maar liefst 3.390 zonnepanelen. De zonnepanelen hebben een totaal vermogen van ruim 1 megawattpiek en produceren jaarlijks bijna 900.000 kilowattuur, wat gelijk staat aan een jaarverbruik van 200 huishoudens met 4 personen. Hiermee streven wij er naar om volledig zelfvoorzienend te zijn.

Vol Smaak concept
Elke week kiezen we minimaal 2 geschikte producten voor ons Vol Smaak kwaliteitskeurmerk met communicatieconcept. Producten voldoen aan dit keurmerk als ze duurzaam geteeld worden, kwalitatief goed zijn, vol van smaak zijn en relatief weinig foodmiles hebben.
Voor meer informatie zie: https://postuma.nl/agf-speciaalzaken/vol-smaak.

Groente op Maat
Groente op Maat is een concept waarbij een consument alleen koopt wat hij of zij echt nodig heeft. Dit klinkt logisch, maar toch liggen in de meeste winkels voornamelijk hele bloemkolen, stronken bleekselderij en bossen bospeen. Hier houdt een gemiddeld huishouden in Nederland een hoop van over, waardoor producten vaak (deels) weggegooid worden.
Bij de AGF-specialist met Groente op Maat koopt de consument precies genoeg, niet meer en niet minder. De consument kiest zelf hoeveel broccoliroosjes, snoeptomaatjes of sjalotjes hij of zij koopt.
Dit resulteert in minder voedselverspilling, meer variatie en er wordt minder verpakkingsmateriaal gebruikt.
Voor meer informatie zie: http://groenteopmaat.nl/.

Groene huisvesting
Bij het ontwerp van het bedrijfspand was duurzaamheid de leidraad. In het gebouw is een groot aantal duurzame installaties en materialen verwerkt en ook het buitenterrein is groen ingericht. Het gehele bouwproces was erop gericht de CO2-uitstoot tot een minimum te beperken. Het duurzame bedrijfspand werkt in het voordeel door het georganiseerd gebruik maken van koel- en verwarmingsvermogen, goed afvalstoffenmanagement en slimme groene bedrijfsvoering.
De kantoren in het pand worden verwarmd met de restwarmte van de koelmotoren.

Strategische ligging
Door de strategische ligging van ons pand is het mogelijk om de routing zo efficiënt mogelijk te organiseren. Dit betekent dat wij door heel Nederland het laden en lossen van goederen kunnen combineren, wat resulteert in minder gereden kilometers op jaarbasis.
In een straal van 15 kilometer bevinden zich de beroemde polders als de Koekoek, Mastenbroek, de Noordoostpolder en de Flevolandpolder. Hierdoor kunnen wij veelal met streekproducten werken, waardoor het aantal gereden kilometers zo beperkt mogelijk blijft.