Algemene verkoopvoorwaarden

Algemene Verkoopvoorwaarden Postuma AGF (versie 6-5-2025)

1. Toepasselijkheid

1.1 Deze Verkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten die Postuma AGF (Firma Postuma-Kampen, KvK-nummer: 05019465) als verkoper aangaat, alsmede op alle daaruit voortvloeiende en daarop voortbouwende verbintenissen. Partijen spreken af dat deze Algemene Verkoopvoorwaarden automatisch ook op volgende overeenkomsten van toepassing zijn waarbij Postuma AGF verkoper is, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.

1.2 Indien van deze Voorwaarden vertalingen zijn uitgegeven, geldt dat de versie in de Nederlandse taal prevaleert boven de versie(s) in een andere taal.

2. Aanbiedingen en prijzen, hoeveelheden en kwaliteit, controleren berichten.

2.1 Door de aard van de door Postuma AGF verkochte producten en de snelheid van levering waar Postuma AGF naar streeft wordt gewerkt met dag- of zelfs uurprijzen. Prijzen gelden zoals weergegeven op de website of mondeling afgesproken op het moment van bestellen en zoals weergegeven in de door Postuma AGF verstrekte orderbevestiging. Indien geen orderbevestiging is toegezonden gelden de prijzen zoals gefactureerd, althans prijzen die Postuma AGF gebruikelijk voor dergelijke producten van vergelijkbare kwaliteit rekent.

2.2 Kennelijke schrijffouten of vergissingen binden Postuma AGF niet en algemene aanprijzingen of foto’s zijn enkel indicatief. Te leveren producten kunnen daarvan afwijken. Dit leidt niet tot een gebrekkige levering en geeft geen recht op ontbinding of korting.

2.3 Door de aard van de goederen en de doorloopsnelheid (producten worden veelal binnen enkele uren ingekocht en verkocht voordat Postuma AGF deze heeft ontvangen en heeft kunnen controleren) kunnen de daadwerkelijk te leveren hoeveelheden en kwaliteit afwijken van de bestelling. Eventuele afwijkingen of tekortkomingen in hoeveelheid en/of kwaliteit geeft geen recht op schadevergoeding, ontbinding of aanvullende/vervangende levering.

2.4 Klant is gehouden producten binnen 24 uur na ontvangst (en in ieder geval voor wederverkoop aan consumenten) te onderzoeken en ook binnen diezelfde termijn te reclameren bij eventuele gebreken/afwijkingen. Klachten die niet door normaal onderzoek konden worden ontdekt en pas later aan het licht komen dienen binnen 24 uur na ontdekking te worden gemeld. Als niet tijdig wordt geklaagd verliest de klant het recht om later alsnog te klagen. Postuma AGF zal bij tijdige reclamaties met de klant in overleg treden over beoordeling van de gegrondheid van de klacht en mogelijke oplossingen. Totdat Postuma AGF de goederen heeft onderzocht dient de klant deze goed te bewaren en de klacht zo goed mogelijk te documenteren en aan Postuma AGF inzichtelijk te maken. Producten kunnen enkel retour worden gegeven na uitdrukkelijke instemming van Postuma AGF, in welk geval de producten binnen 48 uur na levering retour dienen te worden gezonden. Indien geen sprake is van een geplande levering waarmee de goederen tijdig retour kunnen zal Postuma AGF naar haar keuze de goederen met een latere levering retour nemen of hiervoor een extra transport inplannen. Bij gegrondheid van de klacht komen extra transportkosten voor rekening van Postuma AGF. Bij een ongegronde klacht komen deze voor rekening van de klant.

2.5 Aflever-,fustbonnen en facturen dienen binnen 48 uur na ontvangst te worden gecontroleerd en bij afwijkingen dient daarop binnen die termijn te worden gereclameerd. Opdrachtbevestigingen dienen binnen 3 uur te worden gecontroleerd. Indien niet tijdig wordt gereclameerd wordt hetgeen is weergegeven geacht juist te zijn, althans te zijn geaccepteerd. Levering wordt geacht te hebben plaatsgevonden binnen 24 uur na het sluiten van de overeenkomst/ verzending van de orderbevestiging, tenzij binnen 24 uur na het verstrijken van die termijn is gereclameerd.

3. Levering en levertijd

3.1 Postuma AGF streeft ernaar bestellingen in beginsel binnen 24 uur na bestelling te bezorgen, maar indien dit niet lukt geeft dit geen recht op ontbinding of schadevergoeding.  Indien Postuma AGF niet binnen 24 uur na het door Postuma toegezegde levermoment heef geleverd, heeft de klant vanaf dan tot het moment dat de goederen de klant bereiken de mogelijkheid om de levering kosteloos te annuleren.

4. Verpakking, emballage en kosten van internationale levering

4.1 Postuma AGF zal de Goederen verpakken volgens de bij haar geldende gebruikelijke maatstaven. Indien de klant een bijzondere wijze van verpakking verlangt, is Postuma enkel gehouden daaraan te voldoen indien dit schriftelijk is overeengekomen. De kosten van (extra) verpakking en verpakkingsmaterialen  zijn voor rekening van de klant..

4.2 Op emballage wordt statiegeld gerekend zoals vermeld op de orderbevestiging en/of afleverbon, dat bij retour in goede staat wordt gecrediteerd, een en ander conform de door Postuma AGF gebruikelijk gehanteerde, of afwijkend gecommuniceerde, prijzen. Uitzondering op het voorgaande is ingeval van huuremballage. Indien daarvan sprake is wordt dat apart vermeld.

4.3 Postuma AGF is enkel gehouden door haar geleverde emballage retour te nemen. Emballage wordt slechts in bruikleen gegeven en blijft steeds eigendom van Postuma ondanks dat daarvoor statiegeld is gerekend.

4.4 Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk tussen Partijen anders is overeengekomen, zijn bij leveringen buiten Nederland uit- en invoerrechten, inklaringskosten, belastingen en eventuele andere met het vervoer en de levering van Goederen door Postuma AGF gepaard gaande lasten van overheidswege, van welke aard ook voor rekening van de klant.

5. Betaling

5.1 De standaard betalingstermijn voor facturen bedraagt 14 dagen. Betaling van door Postuma AGF verzonden facturen kan niet worden opgeschort. Verrekening door de klant met vorderingen die Postuma AGF heeft op de klant is uitgesloten.

5.2 Indien in afwijking van lid 1 een afspraak is gemaakt voor automatische incasso met 7 dagen betalingstermijn biedt Postuma AGF bij geen of minder dan 3 storneringen per kalenderjaar een bonus(korting) van 0,5% van de bruto factuurwaarde op de omzet over producten in de categorie AGF (Aardappelen, Groente en Fruit). Over delicatessen of andere producten dan AGF, emballage, belastingen of andere bijkomende kosten wordt geen bonus berekend. De bonus(korting) wordt enkel berekend over de daadwerkelijk afgenomen omzet in de relevante categorie producten over het laatst afgesloten kalenderjaar. Uitkering van de bonus(korting) vindt éénmaal per jaar plaats, na afloop van het kalenderjaar.

5.3 Indien niet uiterlijk binnen de in lid 1 genoemde termijn is betaald is de klant automatisch in verzuim, zonder dat Postuma AGF enige herinnering of aanmaning hoeft te versturen. Zodra enige factuur niet tijdig is voldaan worden ook alle andere facturen direct opeisbaar, ook als de betalingstermijn daarvan nog niet is verstreken. Vanaf dat moment is de klant over alle openstaande facturen een rente van 1% per maand verschuldigd, waarbij een gedeelte van een maand steeds naar boven wordt afgerond en na ieder jaar rente op rente wordt gerekend. Indien de wettelijke rente handelsrente voor enige periode hoger is dan 12% per jaar zal voornoemd maandpercentage worden verhoogd tot 1/12e van het percentage van de wettelijke handelsrente.

5.4 Indien de vordering na 1 herinnering/aanmaning en tenminste 30 dagen na factuurdatum (van de oudste factuur) nog steeds niet is betaald, is Postuma AGF gerechtigd de vordering(en) ter incasso uit handen te geven. Indien en zodra Postuma AGF de vordering uit handen geeft is de klant gehouden de daadwerkelijk incassokosten en/of buitengerechtelijke kosten te vergoeden, met een minimum van 15% van de op het moment van uit handen geven openstaande vordering en een minimum van € 500,-.

5.5 Postuma AGF is, op basis van haar inschatting van de kredietwaardigheid van Cliënt, te allen tijde gerechtigd voor het nakomen van opeisbare en niet-opeisbare betalingsverplichtingen zekerheidsstelling of gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling te verlangen. Indien en zolang Cliënt met de verlangde zekerheidstelling of gehele of gedeeltelijke vooruitbetaling in gebreke blijft, is Postuma AGF bevoegd haar leveringsplicht op te schorten. Postuma AGF is in ieder geval gerechtigd op te schorten indien en zodra enige verkoopfactuur onbetaald blijft. Indien Postuma AGF niet direct van dit recht gebruik maakt doet dit niet af aan het recht om dit later alsnog te doen.

6. Eigendomsvoorbehoud en pandrecht

Alle geleverde Goederen blijven uitsluitend eigendom van Postuma AGF tot aan het moment waarop Cliënt aan alle verplichtingen – voortvloeiende uit of samenhangend met een Overeenkomst(en), waaronder begrepen vorderingen ter zake van boete, rente en kosten – voldaan heeft. Nadat Postuma AGF haar eigendomsvoorbehoud heeft ingeroepen mag zij de geleverde Goederen terughalen. Cliënt staat Postuma AGF toe de plaats te betreden waar de Goederen zich bevinden.

7. Uitsluiting van aansprakelijkheid

7.1 Postuma AGF is in geen geval aansprakelijk voor eventuele schade of gemiste omzet die het gevolg is van enige gebrekkige of te late levering. In geval van een gebrekkige levering is Postuma AGF hoogstens gehouden om binnen een redelijke termijn en indien dit in redelijkheid mogelijk is en gevergd kan worden vervangende producten te leveren, een passende korting te geven, of de geleverde producten retour te nemen en (deels) te crediteren, zulks naar keuze van Postuma AGF. Bij te late levering waarbij Postuma AGF in verzuim is bestaat hoogstens de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden, zonder dat dit tot schadeplichtigheid van Postuma AGF leidt.

7.2 Voor zover wel sprake is van enige aansprakelijkheid van Postuma AGF dan is deze te allen tijde beperkt tot het bedrag waarvoor Postuma AGF voor dergelijke aansprakelijkheid verzekerd is en eveneens tot maximaal het gemiddelde bedrag van de laatste drie weekfacturen.

8. Vervaltermijnen

8.1 Rechtsvorderingen en andere bevoegdheden van de klant, uit welke hoofde ook, jegens Postuma AGF in verband met geleverde goederen vervallen na drie maanden na de datum waarop de klant bekend werd of redelijkerwijs bekend kon zijn met het bestaan van deze rechten en bevoegdheden, doch uit dien hoofde voor het verstrijken van deze termijn géén schriftelijke claim is neergelegd bij Postuma AGF.

8.2 Als door de klant tijdig is geklaagd in de zin van artikel 8.1 en/of 2.4 dient de klant een eventuele claim binnen zes  maanden na het moment van de klacht aan de bevoegde rechter voor te leggen. Als de klant dit niet doet vervalt de claim.

9. Toepasselijk recht en bevoegde rechter

9.1 Op alle door Postuma AGF gesloten Overeenkomsten is uitsluitend Nederlands recht van toepassing, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag.

Geschillen tussen Partijen worden uitsluitend beslecht door de Rechtbank Overijssel, locatie Zwolle.