Privacy

26-04-2018

Een onderwerp waar we allemaal de afgelopen periode veel mee geconfronteerd zijn. Te beginnen natuurlijk met de nieuwe wetgeving Autoriteit Persoonsgegevens. Deze wet gaat 25 mei 2018 in. Een hele verandering. Alle organisaties moeten kunnen bewijzen dat ze toestemming hebben gekregen voor het delen van persoonsgegevens en tevens moet het net zo makkelijk zijn dit in te trekken.

Daarnaast hebben we natuurlijk het referendum gehad, gelijktijdig met de gemeenteraadsverkiezingen, welke ook weer op privacy gericht was (wet op inlichtingen- en veiligheidsdiensten). Met als klap op de vuurpijl de privacy schending bij Facebook.

50 miljoen gebruikersgegevens van over de hele wereld lagen op straat. In het kort was het mogelijk dat een andere bedrijf grote hoeveelheden data via een app kon verzamelen. Met deze data werden uiteindelijk mensen beïnvloed. Echter gebeurd dit steeds meer en meer. Even op internet zoeken naar een Ipad en je komt de hele tijd op andere, niet gerelateerde websites, van alles tegen over die Ipad. Het gaat nog verder. Whatsappen doen we allemaal en dat bedrijf is ook weer van Facebook net als Instagram. Facebook heeft zelfs geprobeerd (in Amerika) inzicht te krijgen in medische dossiers. Ze checken daarnaast via een app je belgeschiedenis, kijken naar je surfgedrag en werken aan technieken om aan de vlekjes op foto’s te kunnen zien of twee foto’s door dezelfde camera zijn gemaakt. Naast deze zijn er nog tal van dingen te benoemen.

Er zijn diverse TV programma’s welke hebben opgeroepen om te stoppen met Facebook.
Ik begrijp best dat er discussie over is, maar door alleen de negatieve voorbeelden te benoemen maakt een bedrijf wel erg negatief. De positieve kanten van Facebook zijn zeker wel te benoemen. Die zien we allemaal in, alleen al kijkend naar hoeveel mensen er gebruik van maken. Zakelijk gezien biedt het ons ook zoveel voordelen… en dan heb ik het nog geen eens over de mogelijkheden tot adverteren. Oneindig! En hoe kunnen ze dit zo gedetailleerd bieden? Juist, door de data die ze elders hebben vergaard. Laten we er gebruik van maken. Ook wij AGF’ers hebben hierdoor nog makkelijker de kans om je consument te bereiken, want zeg nou zelf…nergens anders is je doelgroep zo actief en zo specifiek te bereiken.

Overdenkertje:
Wie niets te verbergen heeft, hoeft ook niets te vrezen.

Omzetindex:
Met redelijk weer in het vooruitzicht en de vakanties voor de boeg zetten we in op 110 punten!