De psychologie van een bloemkool

25-02-2023

Wat hebben wij toch een mooi en dynamisch vak. Waar een goede vriend van me, eigenaar van een grote sportschoenenwinkel, slechts 2 keer per jaar een nieuwe collectie in kan kopen met van tevoren vastgestelde prijzen en marges, spelen wij groentemannen dit spel elke dag opnieuw. Wat mij betreft maakt dit ons vak juist zo leuk maar tegelijkertijd geeft ons dit ook regelmatig aardig wat uitdagingen. Zo veranderlijk als het weer kan zijn zo veranderlijk kunnen ook onze inkoopprijzen zijn. En juist met die moeilijkheid zijn we de afgelopen weken weer eens geconfronteerd. Want wat moet je vragen voor een bloemkool die inkoop meer dan 3 euro kost? Als een onsje taugé ineens het dubbele kost hoor je er niemand over maar zodra de prijs van een bloemkool boven de 2 euro komt dan schiet de klant meteen in de “wat-is-ie-toch-duur” modus. Niet alleen nadelig voor je omloopsnelheid maar ook voor de prijsperceptie van de klant. Nu kan ik me voorstellen dat het ook niet lekker voelt om elke klant een euro cadeau te doen bij de aanschaf van een bloemkool maar toch zou het misschien eens de moeite kunnen zijn om verder te denken dan het verlies op de bloemkool. Je maakt tenslotte de mensen die jouw boterham betalen wel blij met het feit dat ze ook in deze tijden een verse bloemkool kunnen kopen tegen een fatsoenlijke prijs. En blije klanten zijn de beste ambassadeurs voor je winkel. Een advertentie in de krant van 100 euro zal je minder nieuwe klanten opleveren dan 100 klanten die tegen hun kennissen vertellen dat je bij de groenteman moet zijn voor je dagelijkse verse boodschappen.
Eenmaal die nieuwe klanten binnen kunnen wij ze als geen ander laten zien dat er niet alleen maar bloemkool is, maar er juist ook zoveel andere lekkere en gezonde producten zijn. Het bijzondere is dat er bij groente als pastinaak, koolrabi en witlof ineens geen strak prijsplafond voor de consument is. Bovendien ben je een knappe klant als je de verleiding van de overheerlijke huisgemaakte salades kan weerstaan.
En ja hoor daar gaat weer een blije klant de deur uit want op de enige plek in het dorp waar de bloemkool nog wel betaalbaar was heeft ie meteen een lekker recept meegekregen voor koolraapfrietjes uit de oven en een heerlijk bakje frisse salade. Voortaan toch maar eens vaker naar die leuke groenteman. En de groenteman zelf heeft er weer een klant bij, ook als straks de handel weer volop van eigen bodem komt.
Vershal Boontjes,
Enzo Cassaro