Hittegolven en meer

13-08-2021

Zeer regelmatig worden we met onze neus op de feiten gedrukt dat het klimaat veranderd.

We lezen en horen van overstromingen en hittegolven die buiten proportioneel zijn. Het komt zover dat consumenten aan u gaan vragen: wat doen jullie aan verbetering van het klimaat oftewel vermindering van afvalstromen, energieverbruik, en MVO (maatschappelijk verantwoord ondernemen)? Heeft u uw antwoord al klaar?

Ik denk dat werken aan MVO niet meer aan de orde is, maar dat het een uitgangspunt moet zijn en dat we hier bovenop zoveel mogelijk moet laten zien dat ons klimaat u en ons ook zorgen baart.

Ook onze handel lijdt onder de omstandigheden. De overstromingen van een maand geleden hebben voor onredelijke prijzen gezorgd in natuur groente, omdat er veel verloren is gegaan in bepaalde gebieden. Na de Hollandse kersen zouden we normaal gezien overgaan naar Canadese kersen, maar die komen niet wegens hittegolven en bosbranden in dat productiegebied. Druiven uit Sicilië zuchten nu onder de hittegolf daar en zo zullen we keer op keer verrast worden door bijzondere omstandigheden, waar we nou eenmaal niks aan kunnen doen.

Niets? Ga voor uzelf eens na wat we er wel aan kunnen doen en communiceer dit met uw klant. Zonnepanelen, afvalscheiding en meer zijn al aardig ingeburgerd, maar zijn bijvoorbeeld gevlogen producten nog wel te doen? Onnodig veel energie gaat er soms verloren door verkeerde keuzes die gemaakt worden. Daarmee wil ik niet zeggen dat we moeten stoppen met dit soort producten, maar we moeten er wel over nadenken hoe het beter kan en dat zal uiteindelijk geld gaan kosten.

Een vliegtuig dat op waterstof of elektriciteit vliegt kost veel ontwikkeling en dus geld, maar is misschien wel nodig. Dat geld, is dat het grootste belang? Een gezonde wereld is onbetaalbaar en toch moeten we hiermee bezig zijn. Goed voor uzelf en voor uw klanten.