02-04-2021

Tholen – In centrum Antwerpen-stad is nergens iets van groenten en fruit te bekennen en dat begon te kriebelen bij Marianne Veurink, zaakvoerdster van De Fruiterie in Wilrijk. Afgelopen week opende ze een pop-up met groenten, fruit, smoothies en gemberdrankjes. Een gedurfde stap midden in coronatijd.

”Het winkelen in België is op afspraak, het is dus nog niet heel druk in de winkelstraten, maar het loopt al aardig”, vertelt Marianne. Ze wil de openingstijden van de pop-up beter af gaan stemmen op de drukte. Winkelpubliek en toeristen in het centrum komen pas rond 12:00 uur in actie. “We zijn al elke zondag open, maar de openingstijden moeten we misschien meer richting de avonduren schuiven.”

Marianne houdt het tegen de stroom in, al 20 jaar vol in een buurtwinkel in het Antwerpse Wilrijk, die ze onlangs nog verbouwde om wat meer met salades en maaltijden te gaan doen. AGF blijft echter de hoofdzaak en het is iedere ochtend passen en meten om alle producten uit te stallen, want ze heeft een enorm breed assortiment. Door al haar ervaring weet Marianne hoe ze AGF op z’n best kan ‘stylen’ en dat is ook aan de pop-up te zien.

Ze focust zich daar vooral op fruit en primeurgroenten. Aan een barretje worden verse smoothies dn gemberdrankjes gemaakt. Hoewel de horeca in België nog gesloten is, trekt de kleurrijke pop-up de aandacht van chefs. Marianne: “Verscheidene restaurants hebben zich gemeld en misschien mag ik hen straks gaan beleveren als de horeca weer open kan.”

Pop-up betekent tijdelijk, maar de veelbelovende start heeft de oorspronkelijke einddatum al vooruitgeschoven. “We blijven in elk geval tot en met september. Ik ben dit ook opgestart met een nieuwe partner die een carrière switch heeft gemaakt en heel gemotiveerd is om er een succes van te maken. Dat geeft extra moed en ook de hulp van de kids van beide kanten zijn een pluspunt. Die zijn enorm creatief, daar word ik super happy van”, besluit Marianne.