Omzet AGF-speciaalzaken stijgt gemiddeld 30 procent sinds corona

19-02-2021

Tholen – De AGF-speciaalzaak laat de sterkste omzetstijging zien door corona. Consumenten gaven er gemiddeld 30 procent meer uit dan voor corona. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK. Zowel het aantal klanten (+ 13%) als het bestede bedrag per keer (+ 19%) nam toe: van iets meer dan 9 euro naar boven de 10 euro per keer.

De omzetstijging bij supermarkten was gemiddeld 10 procent. “Consumenten gingen veel minder vaak naar de supermarkten, maar gaven per keer dan wel meer uit”, aldus onderzoeksdirecteur Joop Holla. “De slager, groenteboer en viswinkel werden en vaker bezocht en per bezoek werd meer uitgegeven.” 

Al jarenlang staan speciaalzaken onder druk. Veel zaken hebben afgelopen jaren hebben de deuren gesloten en er zijn er geen of weinig bijgekomen. Sinds begin 2020 is er echter een kentering te zien, de omzetten stegen in de eerste en tweede periode al licht met + 6% in de eerste periode en +4% in periode 2. In periode 3, toen de eerst coronamaatregelen werden afgekondigd, steeg de omzet ineens met gemiddeld 24%. “Het is zelfs + 54% geweest maar uiteindelijk komen we uit op een stijging van 30%”, aldus Joop Holla.

Het zijn vooral ouderen die de AGF-speciaalzaken (58% omzetaandeel) bezoeken, in supermarkten is het percentage met 45% lager. Het aandeel jongeren is sinds wel toegenomen en zij droegen ook bij aan de groei, zegt Joop Holla. Online is overal gegroeid maar staat bij de speciaalzaken nog in de kinderschoenen, ziet Joop. Het aandeel komt niet uit boven de 4 procent van de totale omzet. 

Nieuwe klanten wisten Edo van Houten van E.D.O a.g.f. in Hoorn zeker te vinden. “30 procent stijging is natuurlijk wel makkelijker te realiseren omdat het de laatste jaren juist daalde. Maar ik heb inderdaad een mega jaar gehad, richting het eind van het jaar temperde de stijging”, vertelt Edo. “De effecten zijn wel lastig te meten, vorige week lag Nederland onder de sneeuw en was het dus heel rustig in de handel maar de verkopen liggen gemiddeld nog wel hoger dan vorig jaar rond deze tijd.” Edo van Houten is nog een traditionele AGF-speciaalzaak die het vooral van de volumeverkoop moet hebben. Uitbreiden in kant-en-klaar maaltijden en een online kanaal met bezorgen vindt Edo op dit moment nog een te groot risico. Wel zet hij volop in op Facebook wat veel positieve effecten heeft. “Ik ben daarin bloedfanatiek en een groot bereik met ruim 4000 volgers waarmee ik vooral je jongere doelgroep bereik.”

Hemmy van Haaren uit Groesbeek heeft afgelopen jaar ook veel nieuwe klanten kunnen verwelkomen. “De retentiewaarde is echt heel hoog”, vertelt Jari. Wat vooral opvalt is de jongere doelgroep. “We krijgen aanzienlijk meer klanten van tussen de 25 en 35 jaar die op zoek zijn naar gezond en lekker eten. Zij hebben ook veel vragen over bereidingen en specialiteiten met als doel originele gerechten op tafel te kunnen zetten. Wij adviseren en inspireren de klanten met onze kennis en kunde van producten, iets dat zeer zeldzaam is in de reguliere supermarkt.”

Na de eerste lockdown was de toeloop van klanten erg groot en die groei heeft zich gedurende het jaar doorgezet. “We hebben er heel hard op ingespeeld om de klanten te behouden, met acties, nieuwe producten, uitbreiding van de maaltijdbezorgservice en een webshop. Ook zijn we heel actief op social media.”

Om de gezonde keus te benadrukken heeft Hemmy van Haaren tevens het concept “VitaLogische keuze” omarmd. Dit concept is bedacht vanuit de BPF (Business partners in Fresh), een samenwerking tussen Postuma en AGF-speciaalzaken, waaronder Hemmy van Haaren. “Aan het concept VitaLogische keuze kun je je eigen kwaliteiten goed verbinden en onze kernwaardes zichtbaar terug laten komen in de winkel”.