Bij de wilde beesten af!

04-12-2020

AH en Jumbo prijzen 22% van de prijskaartjes fout!
Dat kopte een artikel in een van onze vakbladen enige weken geleden. Ik dacht eerst eigenlijk nou en, maar toch liet het me niet meer los en blijf het in mijn hoofd hangen.

Hoe kan het dat onze twee grootste en best georganiseerde supermarktketens waar duizenden mensen werken en alles tot in tienden van centen en zelfs honderdsten wordt uitgeteld, ‘’gewoon’’ 22% van hun artikelen fout prijzen? Dit is geen klein detail dat je achter de komma snel mag vergeten. Het gaat tenslotte om 22% van het totale assortiment!

Misschien is het een verdienmodel dacht ik bij mezelf op een gegeven moment. Die supermarkten houden elkaar per regio letterlijk ieder uur van de dag in de gaten, als het gaat om prijsstellingen van de concurrentie. Is het dan toeval dat ze ook allebei precies 22% van de artikelen fout hebben staan? Allemaal vragen waar ik toch in mijn onderbuik een misselijk gevoel van begin te krijgen. 

Waarom? Ik geloof er namelijk niets van dat dit helemaal per ongeluk gebeurt bij zulke strak georganiseerde bedrijven. Echt daar geloof ik niets van, maar wat er precies achter zit, dat weet ik ook niet, maar het zaakje stinkt aan alle kanten.

Maar genoeg gekeken bij de concurrentie van ons vrije ondernemers in de AGF. Wat zegt het mij nog meer? Dat de zogenaamde focus op de laagste prijs van de gemiddelde consument helemaal niet zo aanwezig is als veel mensen denken. Anders zou iedere klant bij de kassa wel klagen toch? En had de Jumbo heel veel gratis boodschappen weg te geven, want de 4e in de wachtrij bij de kassa krijgt toch de boodschappen gratis? Een van hun 7 zekerheden.

Dus ook de grootgrutters hebben heel goed door dat de klant helemaal niet zo prijsbewust is bij het merendeel van de artikelen die ze in het wagentje leggen. Ze weten niet (precies) wat de prijs is van een komkommer, trostomaten of zak spinazie.

Wat is dan de les die we hieruit moeten leren? Dat we niet bang moeten zijn om voor een goed product gewoon onze prijs te vragen en voor een excellent product ook een wel redelijke, maar hogere prijs. Niet bang zijn en natuurlijk zorg je ook voor een goed scherpe aanbieding in je winkel, marktkraam of online. Geef dan ook vooral je eigen bekende uitstekende kwaliteit product mee.

Dan maar iets minder marge, want neemt u van mij aan dat uw klant eenmaal thuis gekomen niet aan de kassabon denkt, maar u beoordeelt wanneer ze uw product gebruikt voor de maaltijd of als gezond tussendoortje. Wat is dit toch vers, lekker en gezond. Dat is de gedachte die door het hoofd hoort te gaan bij uw klanten en zijn of haar gezinsleden! Als u dan ook het plastic kunt minimaliseren qua verpakking bent u voor al uw klanten het enige goede adres voor al de dagelijkse vitaminen en een gezonde en verantwoorde levensstijl!

Heel veel succes!

P.S. leuke actie maandag met een jutezak, 5 kilo, met verse mandarijnen (aankomst eenmalig maandag uit Spanje). Consumentenprijs, met leuke marge voor u, €2,99! Wees er snel bij, want op is op! Dan kunt u voor de rest gewoon uw prijs vragen en vooral de beste zijn in verse groente en fruit!

Omzetindex
De winter doet langzaam haar intrede. Met een temperatuur van een graad of 5 overdag en ’s nachts lichte vorst kunnen we wel spreken over winterse temperaturen. Ook zullen we het binnen maar extra gezellig moeten maken, want een wordt een bewolkte grijze week. Wij zetten in op 125 punten.