Wat verwacht de consument?

23-10-2020

Deze vraag is vrij hot op dit moment. Als ik naar mijzelf kijk, dan verwacht ik verrassingen, acties, adviezen en gemotiveerd personeel in een winkel. In veel winkels zie je dit niet terug. Af en toe is het gewoon leuk om door een winkel als de Action te lopen, je vindt er altijd wel iets nieuws. Alleen voor advies hoef je hier niet te zijn.

In andere (luxere) huishoudelijke winkels krijg je meer advies, maar er zijn maar weinig verschuiving in het assortiment. Je moet de klant toch prikkelen om ze regelmatig bij jou in de winkel te krijgen.

In de supermarktwereld zie je hierin ook grote verschillen. In mijn woonplaats heb je meerdere supermarkten, maar ze lijken steeds meer op elkaar. Ondanks dat ze onderdeel zijn van een formule heeft elke ondernemer toch een bepaalde vorm van vrijheid. Hoe vul je dat in en wat verwacht je klant?

Bij de visboer is het altijd gezellig druk. De vis is altijd goed en het is netjes. Onze slager heeft altijd een leuke specialiteit en goed vlees. Onze bakker heeft heerlijk brood en bezorgt dit 3 keer per week aan de deur. De AGF-specialist bij ons in het dorp heeft gemotiveerd en kundig personeel. Een goede kwaliteit, leuke acties en het is er áltijd netjes. Daarnaast heeft hij wekelijks actuele producten in het oog staan, zodat je wordt verleid met producten waar je zin in hebt. Zo zie je dat aardbeien nu steeds meer uit de mond raken en men meer zin heeft in ander fruit.

Voor mij is het dus van belang dat je goede en lekkere producten kunt kopen, dat het netjes is en dat gemotiveerd personeel actuele producten aanbiedt tegen aantrekkelijke prijzen. Ik denk dat veel consumenten hetzelfde verwachten. Weet u wat uw klant verwacht? Of anders gezegd, weet u wat de consument verwacht die nu niet bij u komt?

Het gevoel dat je alles kunt verkopen zolang de prijs maar laag is, is wel een beetje weg. Je verwacht geen rommel te kopen bij een speciaalzaak. Onze handel is iedere dag anders. Laat u inspireren door ons assortiment, het advies van uw verkoper en uw collega’s in de rest van het land.  Samen met deze en andere handvatten proberen wij met u ervoor te zorgen dat u altijd iets leuk heeft in de winkel.

De verschuiving van AGF-speciaalzaak naar een maaltijdwinkel is voor velen een logische stap. Andere specialisten richten zich meer op onbewerkte AGF. Op de markt is het eigenlijk hetzelfde verhaal. Men verwacht lekkere handel voor een nette/scherpe prijs. Het is dus belangrijk om u af te vragen wat een klant van u verwacht en juist wat de consumenten verwachten die nog niet bij u komen. Onze buitendienst helpt u hier graag bij!

Veel succes!

Omzetindex
Van het weekend onstuimig herfstweer met geregeld een bui en in de loop van zaterdag trekt de wind aan. In de loop van de week iets rustiger en droger weer en meer ruimte voor de zon. De temperaturen liggen met 14 graden rond normaal en ’s nachts is het zacht. Wij zetten in op 125 punten.