22-08-2020

Je kunt het jezelf in het leven als ondernemer net zo moeilijk of makkelijk maken als je wilt. Dat geldt helemaal in deze “Corona” tijd, want de groentemannen en -vrouwen hebben de wind enorm in de rug gekregen. Vaker heb ik aangegeven dat wat er nu is ontstaan aan bewustwording, dat de consument goede en lekkere voeding zoekt op zich niet nieuw is.

Nee, deze ontwikkeling was al een aantal jaren gaande, maar door de Corona lijkt het wel of we in één keer 5 jaar hebben overgeslagen. Het is in een enorme stroomversnelling gekomen en dat geeft eigenlijk haast op alle groente en fruitwinkels/marktkramen een heel dikke omzetplus. Volgens de NOS zelfs gemiddeld 40% meer omzet dan vorig jaar. Er is geen enkele winkelketen in Nederland, groot of klein, die dit kan evenaren en dat is natuurlijk fantastisch. Zeker, omdat we als branche de laatste 25 jaar zo enorm veel hebben ingeleverd aan het gemak en de prijsdruk van de supers.

Dus wat bedoel ik nu met je kunt je het leven als ondernemer zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt? Nou die mooie resultaten kunnen er ook voor zorgen dat sommige ondernemers het allemaal wel best vinden. Dan sluipt er een soort gemakzucht of zelfs arrogantie in. Want ja, we kunnen ook niet meer dan werken, die klant moet niet zo zeuren, want het was vorige week zo heet dat alle aardbeien niet houdbaar waren of we maken inmiddels niet meer 12 salades of rauwkosten, maar omdat het zo druk is doen we er gewoon een paar minder. Het is nu zo dat je dat haast ongestraft kunt doen. Er komt ook weer een morgen met een andere realiteit waarin je weer hard moet vechten voor iedere klant die bij je in de winkel, markt of online instapt of inlogt.  

De echte ondernemers zijn in mijn ogen net zo druk als degene die vermoeid zijn geraakt van het succes, dat maakt geen verschil. Ook omzetmatig zal het denk ik ook bijna evengoed gaan als de ondernemers die het nu wel even best vinden zo. Maar echte ondernemers zijn nu volop bezig met de enorme kansen die er in de markt liggen, want neem van mij aan het unieke mogelijkheden biedt. En die tijd gaat een keer ook weer voorbij dat kan ik u beloven.

Enkele voorbeelden:

  • Nieuwe producten in bijv. kant en klaar/salades, maar ook exclusieve producten, zoals mango by air of luxe pitloze druiven kun je nu het beste introduceren. Dus breidt je assortiment uit met producten die de supermarkten van zijn lang zal ze leven nog niet, misschien over 5 jaar in het schap zullen hebben. Dit zijn ankers om de klant straks te houden, want willen ze deze producten dan zullen ze weer terug moeten blijven komen.
  • Vergunningen/verbouwingen etc., nu is de tijd. Iedere gemeenteambtenaar zal u in deze tijd extra ter wille willen zijn. Dus die verbouwing/uitbreiding of een geheel nieuw plan doe het nu!
  • Personeel, neem genoeg goede mensen aan, zodat u en uw team het ook aan kunnen. Geef gewoon tijdelijke contracten vraag uw accountant en u hoeft pas over 2 jaar te beslissen of u iemand vast wilt aannemen of niet, maar u heeft ze nu nodig om uw plannen, producten en klanten op de juiste manier te bedienen en uit te voeren.
  • Denk na over uw strategie, snijdt u bijv. alles zelf? Komt u onvoldoende toe aan de andere delen van uw winkel en onderneming? Wij hebben inmiddels een fantastisch assortiment uit onze eigen snijkeuken waar u echt mee voor de dag kan komen!  Zo komt u wel aan de rest toe en kunt u uw klanten nog beter bedienen en uw rendement verhogen.
  • Dit is nog maar een greep van alle mogelijkheden die er zijn, u kunt er vast zelf nog makkelijk 2 of 3 aan toevoegen voor uw eigen situatie.

Wij hebben voor de vakantie het Vitalogisch concept opgestart en daar werken inmiddels een heel aantal van u heel goed mee. Het is er op gericht om uw consument nog meer te binden aan uw onderneming. Wij gaan dit in de komende weken na de vakantie opnieuw volop opstarten en ik hoop van harte dat u hier ook tijd voor kunt en wilt maken om dit in een uurtje echt goed te bekijken, want het gaat om de essentie van ons ambacht. We hebben de consument zo enorm veel te bieden, alleen we laten er vaak zo bar weinig van zien.

Ik vind het niet meer dan logisch dat iedere groenteman of -vrouw vol passie bezig is met zijn of haar bedrijf, want het is niet meer dan geweldig mooi om uw klanten volop te verwennen met gezondheid, gemak en de lekkerste smaken. Heeft u het gevoel dat dit bij u (lang) niet altijd het geval is? Lees deze column dan nog eens opnieuw door en neem daarna contact op met ons. Wij helpen u graag persoonlijk verder!

Erik.postuma@postuma.nl

Frans.bolder@postuma.nl

Nadia.schuijling@postuma.nl   (vragen/info over Vitalogisch)

Overdenkertje
Het spreekwoord zegt: na regen komt zonneschijn, maar helaas komt er na zonneschijn ook altijd weer, vroeg of laat, die regen.

Omzetindex
Na de warme weken van de afgelopen tijd doen we qua weer nu een stapje terug. Vandaag nog een warme dag met plaatselijk 30 graden, daarna loopt de temperatuur terug naar een graad of 22. Het blijft onbestendig weer de komende week met zo nu en dan een flinke bui. De zon laat zich zo nu en dan zien en in de nachten blijft het met een graad of 15 zacht. Nu de vakantie in een groot deel van het land voorbij is zetten we in op 135 punten.