Wie is er verantwoordelijk?

15-08-2020

Onze regering neemt maatregelen tegen Corona en die worden door de oppositie zo ongeveer neergesabeld. De regels zijn te veel of te weinig, instanties zijn te graag of te duur en ga zo maar door. Er valt altijd wel iets over te zeggen, maar uiteindelijk zijn alle inwoners van Nederland (en verder) verantwoordelijk voor hun gedrag. Alleen zo kun je een pandemie het hoofd bieden.

In en na zo’n hete periode komen we ook wel handel tegen die door de omstandigheden minder houdbaar is. Ik noem als voorbeeld: de aardbei. Deze lijden behoorlijk in de hete dagen en bij afkoeling met veel regen en onweer wordt dat “lijden” alleen maar erger. Als kritische klant kun en mag je daar iets van vinden, maar zonder enige empathie voor de omstandigheden kan het dan knap lastig worden. Alle aardbeien in alle hoeken van het land hebben er namelijk mee te maken.

Daarnaast wordt er in sommige situaties de hand boven het hoofd van de telers gehouden. Ze staan toe te leveren onder de merken die ze “gewend” zijn en de keurmeesters knijpen (wegens de omstandigheden) een oogje toe.

Deze week hebben we dat aan de lijve ondervonden bij de Greenery. We hebben diverse partijen teruggestuurd, Exquise aardbeien die niet goed zijn en Topline die minimaal een klasse lager gewaardeerd zouden moeten worden. Lastige situaties en net als met de strijd tegen Corona, als niet iedereen begrip kan opbrengen voor de situatie, wordt het onhoudbaar. Dus ik denk dat ik begrip mag vragen voor extreme omstandigheden.

Natuurlijk gaan we zorgvuldig om met de gegeven feiten. Onze vaste telers doen stinkend hun best om de kwaliteit op niveau te houden en onze keurmeesters zijn extra scherp op de handel die binnenkomt. Daar kunt u van op aan!

De komende week is het wat rustiger weer en we hopen dat diverse producten weer kwalitatief op orde zullen zijn. Maak er een mooie week van, het is, maar niet voor iedereen, nog steeds zomer(vakantie).