Klanten informeren, een kunst op zich!

08-08-2020

Het lijkt soms erg simpel om je klanten te informeren welk product je deze keer in de aanbieding hebt of je presentatie zo te maken dat er verder geen woorden voor nodig zijn dat in dit seizoen de asperges en aardbeien weer volop in de belangstelling staan. Alles wat je doet om de klant zoveel mogelijk op de hoogte te brengen is vaak veel minder simpel dan dat je van te voren had gedacht.

Wij, als Postuma, proberen zo frequent mogelijk bij onze klanten te komen om met ze te communiceren over het wel en wee van het bedrijf. Onder andere op die manier onderhouden we een goede relatie met onze afnemers. Wij stellen het ook bijzonder op prijs als mensen met vragen contact met ons opnemen om samen eens te kijken naar een bepaald dilemma of om gewoon eens de zaak door iemand met een andere bril te laten bekijken. Soms kunnen we dan ook de adviezen geven die je als ondernemer kunnen helpen om het nog beter te doen dan dat je het al deed. Noem het maar ‘het voorkomen van bedrijfsblindheid’. Op die momenten kom je ook tegen hoe men communiceert met de klanten en dan zie je dat het soms beter kan, niet dat het allemaal slecht is, zeker niet, maar het kan beter.

Een aantal aandachtspunten: de totale presentatie is de grootste informatie. Het hele assortiment informeert de klanten over wat je verkoopt en hoe goed je bent in de breedte en diepte van het assortiment. Daar kun je dan ook regelmatig over informeren in de krant, in een folder, op de stoepborden of gewoon tijdens het verkoopgesprek. Dan hebben wij steeds weer de dagtoppers, een goede mogelijkheid om te vertellen dat je ook goedkoop bent met veel producten. Iedere week hebben wij onze Vol Smaak flyer, bol van informatie over de producten die we onder de aandacht brengen, dit met eet- of kooktips en over wat het product op basis van gezondheid voor je doet. Je verkoopt nooit gewone aardbeien, je verkoopt de lekkerste en de mooiste, als je superlatieven toevoegt aan het product heeft het product veel meer waarde, zo in de trend van “de zoetste aardbeien” of “kogel harde spruiten” of “hagel witte Hollandse bloemkolen”. Je ziet dat een paar woorden meer aangeven, dat je beter bent dan alle anderen.

Met de buitenpresentatie kun je goed informeren, met de mooie dagen die er zijn en nog gaan komen, moet dat een schilderij van kleuren en geuren zijn. De komende weken zijn veel actuele producten het visitekaartje van ieder zichzelf respecterende groenteman of vrouw, dus laat ze volop zien buiten, maak actie met een op het eerste oog scherpe prijs. Probeer in plaats van een doos voor … euro er eens twee te verkopen voor iets minder. Misschien wat minder procenten, maar je kunt er wel meer centen brutowinst aan overhouden en dat is uiteindelijk waar het om gaat. De consument zal dit vaak waarderen, want je maakt tam tam en je bent dus ook (prijstechnisch) interessant.

Veel succes!

Omzetindex
We zitten er al middenin en ook de komende week staat ons een tropische week te wachten. Met temperaturen van goed boven de 30 graden en volop zon is het warm te noemen. Eind van de week is er toenemende kans op een onweersbui en daalt de temperatuur licht. Wij zetten in op 120 punten.