Even wat vrije tijd

10-04-2020

Vaak kom je AGF-ondernemers tegen die je min of meer met een bepaalde trots vertellen dat ze zo enorm druk zijn, geen tijd voor andere zaken dan de eigen zaak hebben en dan laten blijken dat niemand het zo goed weet en doet als hun het namelijk zelf doen.

Zeker, die ondernemers hebben een goede vrijetijdsbesteding, want vrije tijd hadden ze toch al niet, dus hoef je ook niet na te denken over hoe je die in hoeft te vullen. Veel erger is, ze hebben daardoor ook vaak weinig creativiteit omdat ze te weinig buiten hun eigen omgeving komen en al helemaal geen tijd hebben om daar dan over te broeden wat ze met nieuwe inzichten in hun eigen zaak zouden kunnen veranderen.

We weten uit ervaring dat het hebben van geen tijd, ook betekent dat je in je geest geen plaats meer hebt om tot creativiteit te komen en dat is juist het punt waarop een specialist zich zouden moeten onderscheiden van de supermarkten.

De supers hebben vaak geen tijd om in de winkel tot enige creativiteit te komen, iedere dag hetzelfde, zoals je een hond een kunstje leert, voeren ze de werkzaamheden voorgeprogrammeerd uit, immers “tijd is geld (dus kosten)”. Dat gaat ver, zelfs voor het vullen van een schapje staat voor de scholier een standaard hoeveelheid tijd die er aan besteed mag worden. Geen enkele, maar dan ook geen enkele ruimte voor eigen invulling, want de formule bepaalt!

Dan is het gekker dat juist het besef over creativiteit bij teveel specialisten niet voldoende leeft en dat creativiteit gewoon omzet is en dus ook gewoon winst wat je dan onherroepelijk gaat missen.

Je pakt ze er zo uit, de bakkers, slagers, vishandels en de AGF-specialisten, je loopt de winkel binnen en ze hebben geen tijd om zelfs even staande koffie te drinken, want snel nog even dit, snel nog even dat. Alleen voor de klant wordt wel tijd gemaakt, want dat wordt gezien als taak. Je ziet het aan de winkel, die is netjes, niets op aan te merken zou je denken, maar de realiteit is anders. Alles is immers geprogrammeerd, tot op de millimeter. Je zou ook kunnen zeggen ze werken vanuit hun gewoonte en hun medewerkers gaat dat dan ook doen. Geen commerciële uitspattingen, geen spel van verleiding, geen spel van begeerte oproepen bij de klant, alles is zoals het gisteren en alle dagen ervoor was en zal nog lang zo blijven.

Als u hier maar een klein stukje van herkent daag ik u uit om even door de ogen van uw klant te kijken, als deze steeds hetzelfde beleeft in uw zaak, is er geen enkele impuls bij haar aanwezig om ook maar iets extra’s te kopen. De klant gaat zich ook gedragen en kopen op gewoonte. Daar zit een groot gemis aan extra omzet, klanten nauwelijks aankoopimpulsen voorspiegelen is doodgewoon omzet missen, we weten uit ervaringen dat juist de impulsartikelen de extra omzet kunnen geven. Dus gebruik deze Paasdagen eens om met andere ogen naar uw winkel te kijken en kijk wat uw zo kunnen verbeteren. 

Veel succes!

Omzetindex
Dit weekend nog echt lekker voorjaarsweer met veel zon en temperaturen rond de 20 graden. Tweede Paasdag hebben we haast de winterjas weer nodig met temperaturen rond de 10 graden en kans op een bui. In de loop van de week loopt de temperatuur weer op en is er ook weer meer zon. Wij zetten in op 115 punten.