Corona proof of niet?
Hoe kan het ook anders deze column gaat over Corona. Ik wil graag hier een aantal feiten met jullie delen die mij opvielen de afgelopen week op het gebied consumentengedrag.
Eerst de feiten:
Feit 1
Volgens Distrifood zagen de supermarkten in Nederland een omzetstijging van 22% in week 12.
Feit 2
In Italië is er de laatste weken 14% meer besteed door de consumenten aan verse groenten en fruit.
Feit 3
De eerste onderzoeken wijzen uit dat men in China en Zuidoost Azië significant (duidelijk bewijsbaar) meer groenten en fruit blijft kopen, ook nu daar de crisis min of meer op zijn einde lijkt te lopen.
Het eerst feit viel mij vooral erg tegen. Hoe kan het bestaan dat de supermarkten met (deels) lege schappen zitten bij een onverwachte groei van 22%? Dat komt in mijn ogen, omdat daar alles tot op de cent is weg bezuinigd. Dus zo min mogelijk voorraden aanhouden zowel op het distributiecentrum als bij de producent. Het scheelt inderdaad geld, maar het maakt overduidelijk ook kwetsbaar bij onverwachte gebeurtenissen.
Verder is het gevoel wat wij hebben qua omzetontwikkeling bij het deel van onze klanten dat nog door kon en mocht gaan met hun winkel of markt, dat de stijgingen veel heftiger waren. Ik hoorde van veel klanten kerstomzetten en nog daarboven. Dan vraag je je af, hoe komt dat nou? Ik weet dat ook niet zeker, maar ik denk dat het te maken heeft met het grote vertrouwen van de consument in de producten die jullie aanbieden en ook in jullie zelf. Het is toch voor veel mensen een angstige en voor ouderen vaak ook eenzame tijd. Dan is het mooi te zien dat veel consumenten jullie weer weten te vinden en dat zelf minister Carola Schouten de groenteman specifiek onder de aandacht bracht.
Ook in dat licht kwam ik een vlog tegen van Enzo van Vershal Boontjes uit Wychen die zijn openingstijden direct heeft verruimd van ’ s morgen 7 uur tot ’s avond 22 uur voor de meeste dagen (https://www.facebook.com/103406221203871/videos/3319801824715521/).
Dat vind ik wel gaaf, ook het ouderenuurtje ‘s morgens dat de AH heeft ingesteld vind ik ook een mooi gebaar dat je als winkel nu kunt maken naar al je klanten, maar naar de ouderen in het bijzonder. Denk samen met uw mensen of een dergelijk gebaar voor u ook mogelijk is in goed onderling overleg.
Feiten 2 en 3, die pak ik in een keer op. Het is voor mij bijzonder duidelijk geworden dat anno 2020 de oplossing voor een goede weerstand niet ligt bij een wonderpilletje. Niemand heb ik daarover gehoord. Wel is het belang van gezonde verse voeding meer dan ooit dubbel onderstreept! Dat betekent voor u, groentespecialisten, een mooie kans voor de komende weken, maanden en ik ben daarvan overtuigend vele jaren. Maar aan elke zaak zitten twee kanten.
De consument zal nog kritischer worden op uw aanbod en kwaliteit. Want men wil niets anders dan het allerbeste. Dat geldt voor uw advisering (Willie Wortel, hebben uw medewerkers de app al?), uw producten natuurlijk en de manier waarop u uw hygiëne voor de voedselveiligheid garandeert. Wij zullen als branche daar nog verder in moeten gaan om de consument aan ons te binden in het tijdperk van en na de Corona crisis. Dat betekent niet dat ineens de natuur niets anders dan perfecte producten op iedere dag van het jaar kan voortbrengen, maar wel dat u, als specialist, samen met ons verantwoorde en slimme keuzes moeten maken over welke producten we op welk moment in het jaar aanprijzen of aanbieden.
Wat mij betreft mogen we als specialisten ook tegen de klant zeggen, nee dat product is nu niet in het seizoen en bieden we daarom liever niet aan. Er is zo veel aanbod anno nu dat het juist een verlichting kan zijn voor uw klanten dat u bepaalde keuzes voor hun maakt of ze daar tenminste in aanstuurt, want alleen op die manier kunnen we de consument elke dag met verse smakelijke topproducten in de boodschappentas naar huis laten gaan.
Als laatste wil ik onze klanten en relaties die in de hoek van de horeca en werkfruit zitten of op welke manier dan ook op dit moment zeer hard geraakt worden door deze crisis, een hart onder de riem steken. Niet alleen met woorden, maar ook met daden, zoals onze regeling betalingsuitstel voor klanten die meer dan 50% van hun omzet hebben zien verdwijnen.
Ik wil hier ook mijn enorme dank uitspreken aan al onze klanten die niet omzetmatig getroffen zijn en die gehoor hebben gegeven aan onze oproep om sneller dan normaal hun rekeningen te betalen, waardoor wij mede in staat zijn gesteld deze regeling betalingsuitstel uit te voeren. Een geweldig mooi gebaar!
Voor degenen die getroffen zijn en die in sommige gevallen hun omzet in een keer met soms meer dan 90% zagen verdampen. Wij laten jullie niet in de steek en willen graag samenwerken en bijdragen om deze crisis weer met jullie boven te komen.
Overdenkertje
Vastberadenheid en oprechte samenwerking brengt ons verder.
Omzetindex
Vandaag en morgen en morgen kunnen we nog even genieten (in de tuin of op het balkon uiteraard) van lekker zonnig voorjaarsweer met temperaturen rond de 15 graden. Vanaf zondag gaat het de andere kant op, de temperatuur zakt naar een graad om 8 en dat blijft de komende week zo. Af en toe kans op een bui, met name maandag en misschien wel een met een winters karakter. Wij zetten in op 115 punten.