De wereld aan kansen voor de Groenteboer en Traiteur!

14-02-2020

We leven nu alweer in de 7e week van 2020 en ik durf te stellen dat we, als branche, dit jaar prima zijn begonnen. Bijna overal hoor ik dat er geplust wordt en ook regelmatig “dikke” plussen. Dat is natuurlijk heel mooi, maar ik vraag me altijd af waar dit plotseling dan vandaan komt. Ik vind dat je je dat als ondernemer niet alleen moet afvragen als het slechter gaat, dat doet bijna iedereen wel, maar ook als het heel lekker gaat. 

Die vraag is natuurlijk nooit voor de volle 100% te beantwoorden, maar ik wil graag wat dingen met u delen die ik momenteel signaleer en waarvan ik hoop dat u uw voordeel er mee kunt doen. Even vooraf: als u nog andere dingen ziet die ik niet noem, dan ontvang ik ook graag uw feedback en aanvullingen (erik.postuma@postuma.nl).

Ik signaleer dat de groei zich, zowel manifesteert bij de Traiteur als de Groenteboer (meer basis en prijsgericht). 

Wat is dan dat koopgedrag? Naar mijn mening is er een groep consumenten die zoekt naar het beste in AGF/voeding in kwaliteit, smaak, gemak, regionaal product en betrouwbaarheid (geen chemicaliën). Die vinden dat het (algemene) assortiment van de topsupermarkten AH en Jumbo voor hun ontoereikend is. Deze consument is bereid veel te besteden naar gelang het aanbod bij hun wensen (ook wensen die ze pas krijgen als ze het zien liggen en gaan begeren) aansluit. Hier liggen nog enorme kansen die sommige onder u ook al geweldig laten zien.

Een andere stroming in koopgedrag is naar mijn mening de consument die het minder breed heeft, maar wel enorm hecht aan lokaal kopen, maar waar(de) voor hun geld willen. Deze groep zijn veelal de Aldi en Lidl klanten die daar wat uitgekeken raken op het schrale aanbod en de onpersoonlijke formule, maar waar wel kwaliteitsproducten worden verkocht (voor het eerst in jaren groeit de omzet van Lidl niet meer). Deze groep is super interessant voor de marktondernemers of winkels met een (markthal) of basis uitstraling. Deze consumenten zijn gevoelig voor breedte in het assortiment, willen koopjes vinden, maar hebben tegelijk wel geld over voor gemaksproducten of exclusieve producten binnen dit assortiment.

Wij, als groothandel/importeur, proberen ons aanbod zo goed mogelijk af te stemmen op beide stromingen en merken ook in ons eigen assortiment dat vaak producten in het midden van de markt, die een beetje luxe zijn, maar ook redelijk in de prijs, steeds moeilijker lopen. Dit bevestigt voor mij ook bovenstaande beeld. Ik denk dat het cruciaal is dat je als ondernemer weet op welk paard/stroming je wilt zitten. De laatste supermarktformule die is verdwenen was Emte en daarvoor Konmar. Wat mij betreft formules die zich in het midden bevonden en die zijn niet voor niets weggevallen of overgenomen.  

Dus ik daag u uit om u af te vragen wie bent u en wat wilt u zijn? Ontwikkel uw bedrijf die kant nog verder op en durf die keuze te maken en u zult de consumenten aan u binden die hier naar op zoek zijn en daarmee kan uw bedrijf verder groeien. Maar beweeg niet naar het midden toe, want dat lijkt misschien een veilige strategie, maar ik ben er van overtuigd dat het bijna voor niemand de juiste is.

Het leuke aan beide consumentengroepen is wel dat ze uw persoonlijke aandacht (en van uw medewerkers) in hoge mate waarderen. Dat bindt ze toch weer samen en die geborgenheid is in iedere fysieke verkoopomgeving uw sterkste troef. Dan rest mij nog een vraag: heeft u al geïnvesteerd in de kennis van uw medewerkers door de Willie Wortel app aan te bieden? Met garantie beloof ik u dat ook uw jongste/nieuwste medewerkers beter contact kunnen leggen met uw consument, omdat ze inhoudelijk continue gevoed worden met actuele kennis die ze dagelijks kunnen inzetten bij uw winkel of marktkraam. Het maakt uw medewerker zekerder van hun zaak en dat vertrouwen straalt er dan vanaf! Kleine investering, groot rendement en een mooie manier om uw medewerkers te belonen voor de vakmensen die het zijn!

Aanmelden? Stuur een mailtje naar williewortel@postuma.nl.  

Veel succes!

Omzetindex
Het is nog niet gedaan met de storm, ook dit weekend weer veel wind en zeker zondag veel regen. Qua temperatuur haast lenteachtige met een graad of 14. In de loop van de week laat de zon zich zo nu en dan zien, wordt het iets koeler met temperaturen rond de 8 graden en valt er zo nu en dan een bui. Het noorden van het land heeft vakantie komende week. Wij zetten in op 85 punten.