Als de markt volkomen is, zijn juist de veranderingen die scoren!

10-01-2020

Dit is een uitspraak van John Maynard Keynes, samen met professor Tinbergen misschien wel de beroemdste economen uit de geschiedenis.
Keynes theorieën zijn nog net zo actueel als in de veertiger en vijftiger jaren en nog steeds moeten de studenten economie de Keynesiaanse theorieën kennen.

Hij beschreef dat als de markt volkomen is, dat betekent dat alles te koop is in meerdere variëteiten en prijzen, je dezelfde producten opnieuw moet inkleuren of ietsje moet veranderen om de klant weer aan het kopen te krijgen.

Zo zijn er een legio aan voorbeelden. Men heeft Dreft al 100 keer vernieuwd, inlegkruisjes veranderen steeds van vorm en ga zo maar door.
Steeds weer een nieuwe formule, dat werkt! De klanten gaan het geloven, dat is de juiste vorm van massacommunicatie.

Dit zouden we ook in onze branche moeten doen, onze producten weer opnieuw en vernieuwd in de schijnwerpers plaatsen. De klanten vertellen dat onze producten voldoen aan al het beste wat je maar kunt verzinnen. Een voorbeeld, wanneer heeft u uw rauwkosten voor de laatste keer verbeterd? Met bijvoorbeeld als argument, er zit nog minder vet in, nog meer vezels, nog meer vitamines, nog gezonder, nog meer verschillende groente, enz. enz. Onze appelen zijn nog lekkerder en gezonder, ze worden in de buurt van ons bedrijf geplukt, dus nog verser, nog lekkerder en nog voller van smaak.
Zo maken jullie veel betere stamppotten dan wie dan ook, veel lekkerder, veel gezonder en meer ambacht dan waar ook.

Op dit thema zijn vele variaties mogelijk, het is een kwestie van commercieel creatief zijn en de klanten juist dat vertellen wat ze willen horen en waar ze in willen geloven.
Zo zie je, de economische wetten van Keynes zijn en blijven actueel, met de thema’s die we steeds noemen. In het Volsmaak concept zitten we ook al op de Keynesiaanse filosofie, maar de mogelijkheden zijn eindeloos en broodnodig om jezelf steeds weer opnieuw in de spotlights te zetten van de consument!
Voor de klant geldt nou eenmaal… Nieuw is altijd beter en een reden om tot aankoop over te gaan.

Veel succes! 

Overdenkertje
Winnaars hebben een plan, verliezers nooit. Wat is jou plan voor dit jaar?

Omzetindex
Het wordt een zachte week met temperaturen rond de 10 graden. Er zal geregeld een bui vallen en de zon laat zich niet vaak zien. De stevig wind maakt dat het een onstuimige week wordt. Wij zetten in op 90 punten.