2020, in het jaar van samenwerking

04-01-2020

We zijn afgelopen woensdag met zijn allen het nieuwe jaar 2020 in geknald en dan besef ik dat de tijd niet stil staat. Zeker niet in onze business waar de ontwikkelingen in de handel en de veranderingen/trends bij de consument steeds sneller lijken te gaan.

Niks nieuws zou je kunnen zeggen, ieder jaar is er weer een nieuw jaar. Dat klopt, maar het nieuwe jaar 2020 is ook het begin van een nieuw decennium en wordt ook weer een nieuw tijdperk.

Er zal meer strijd komen en de strijd om de omzet zal keihard zijn. Als groothandel willen we daar ook op inspelen. In ieder geval gaan wij ons in 2020 nog meer met (nieuwe) verschillende commerciële activiteiten bezighouden.

Wij hebben in 2019 weer een behoorlijke groei doorgemaakt en het nieuwe pand wordt inmiddels bijna alweer optimaal benut. Onze nieuwe en oude klanten hadden een goede reden om bij ons te komen kopen en daar zijn we al deze ondernemers dankbaar voor. Ook met de nieuwe Groninger klanten willen we graag een goede commerciële band opbouwen, want wij weten als geen ander dat als het bij onze klanten regent het bij ons drupt.

Dat moet de kracht van dit nieuwe jaar worden, “de dialoog en samenwerking” en dat in hoge mate. We moeten beseffen dat we zonder een gezonde dialoog geen successen kunnen halen. Noem het maar in de positieve zin tot elkaar veroordeeld zijn. Daar is niets mis mee, we hebben ook een gezamenlijk doel. Gewoon een gezond bedrijf runnen met goede mogelijkheden voor de toekomst!

Je kunt erop rekenen dat de supers hun strijd zullen blijven doorvoeren. Dat is de laatste jaren al standaard geworden. Ze beginnen graag in de eerste maanden met een beetje oorlog om dan alvast de meeste krentjes uit de pap te halen. Wat moet je daar tegenover zetten? In ieder geval zullen we als specialisten (winkels & ambulant) ons meer met scherpe reclames moeten bezighouden. Niet dat je direct tot de bodem moet, maar prijsentingen zijn noodzakelijk geworden. Je krijgt tegenwoordig niet voor niets meer en dat beseffen de consumenten ook. Maar ze willen het gevoel van goedkoop AGF kunnen kopen toch beleven. Dat ze daarnaast ook de beste producten willen en veel dure bewerkte producten (bijv. zakje slamix à €15 per kilo) blijven kopen, dat is consumenten psychologie die je als ondernemer mag gebruiken om te werken aan je marge.

Wat let je om daar in het nieuwe jaar zo snel mogelijk mee te beginnen. Wees er op tijd bij. Laat de klanten zien dat je bestaat en dat je niet bang bent voor dat (super)geweld. Gebruik jullie en onze flexibiliteit, want je kunt als zelfstandige het snelst handelen en onze verkopers zullen daar zeker met plezier hun bijdrage aan leveren.

Maak ook gebruik van de kennis van je eigen markt(gebied). Weet wat er speelt en wie je concurrent is en breng het gezegde “de eerste klap is een daalder waard”  in 2020 direct in de praktijk en geef de ander het nakijken.

Wij wensen u de beste (zakelijke) wensen en bovendien een gelukkig en gezond 2020 namens het gehele Postuma team!

Overdenkertje
Tracht niet iemand anders te zijn die je in werkelijkheid niet bent.

Omzetindex
Van het weekend overwegend droog met nu en dan zon, met gemiddeld zo’n 8 graden is het aangenaam voor de tijd van het jaar. In de loop van de week wisselvallig, zacht en met zo nu en dan veel wind. De mensen beginnen het jaar graag gezond dus daar liggen zeker kansen. Wij zetten in op 95 punten.