Vers = beleving
Vorig weekend was ik op de markt in Enschede. Wat een gevoel, beleving voel je daar. Meters met groente en fruit en met name vis wachten hierop je.
De marktkooplieden laten je mandarijntjes proeven, vertellen de grappigste verhalen, hebben leuke en lekkere producten waar ze met liefde over vertellen. De visspecialisten hebben de mooiste vissen liggen. Je voelt de handel als je daar loopt.
Beleving is van essentieel belang voor een winkel en marktkraam. Beleving is niet altijd positief dus pas goed op. Een mooi voorbeeld hierin vind ik de kerstafdelingen in de tuinwinkels. De Intratuin vind ik daarin erg goed qua sfeer en beleving. Ik ben ook eens verplicht meegegaan naar een tuincentrum in Duitsland, deze was nog groter maar had totaal geen sfeer. De verlichting niet aangepast, niets met het plafond gedaan en je kwam 3x dezelfde spulletjes tegen op verschillende afdelingen.
De mooi versierde winkeltjes in Valkenburg en Maastricht geven sfeer en beleving, terwijl dit in je eigen winkel vaak als te veel wordt ervaren.
De moderne mens koopt producten, consumeert voedsel en drank en wil ook nog vermaakt worden. Consumenten geven dus niet alleen maar geld uit aan producten en diensten. Steeds vaker – en steeds meer – wordt er ook betaald voor belevenissen en ervaringen. Een belevenis is daarmee een belangrijk economisch goed geworden. Dat je kunt produceren en verkopen. We spreken dan ook over de belevingseconomie. En dit begrip heeft ook zijn intrede gedaan in de wereld van winkels en winkelcentra.
Beleving is datgene wat wij met onze zintuigen zien. Horen. Ruiken. Voelen. Proeven. En anders (onbewust) ervaren. Beleving is een attractie. Om de consument te verleiden tot een transactie, is het zaak om deze attractie te verbeteren. En daarvoor moeten er zoveel mogelijk zintuigen worden bespeeld.
Beleving in de vorm van voedsel en drank
Eten en drinken bespelen al die zintuigen en spelen daarom zo’n belangrijke rol in de beleving van mensen. Om te overleven moeten mensen eten en drinken. Maar als je het lekker en gezellig maakt in een bijzondere omgeving, dan wordt eten een belevenis. ‘Eten is het nieuwe winkelen’, hoor je velen zeggen. Dat is deels waar. Feit is dat winkelen steeds vaker ‘gemengd’ wordt met horeca.
Moeten we nu direct alles om gaan gooien? We hebben diverse klanten die de combinatie met horeca met succes gemaakt hebben. Maar we hebben ook veel klanten die juist in spelen op versbeleving, gemak, ambacht, persoonlijk contact en ga zo maar door. Daarnaast zie je dat de goede traditionele specialzaak ook een beleving op zich is.
Kortom: maak een positieve belevenis van je zaak.
Omzetindex
Er staat ons een zonnig weekend te wachten deze week. Met temperaturen rond de 4 graden wordt het iets kouder dan we gewend waren en in de nachten kan het licht vriezen. Met oud en nieuw kan het wat mistig worden, daarna iets wisselvalliger. Wij zetten in op 90 punten.