Het beste antwoord op de vraag…
De feestdagen zijn hot en de vragen die we ons het hele jaar afvragen zijn actueler dan ooit! Hoe bereik ik een nieuwe klant? Hoe laat ik mijn bestaande klanten net die euro extra besteden? Hoe zorg ik voor beleving in de winkel? Kortom: hoe maak ik mijn zaak zó aantrekkelijk dat heel veel mensen graag hun verse aankopen bij mij willen doen en daar ook de tijd voor willen nemen?
Allemaal heel herkenbaar voor ons als groente en fruit passionisten. Onlangs kwamen we een voorbeeld tegen waar wij ons allemaal onbewust schuldig aan maken denk ik.
‘’In een winkel lagen twee dezelfde producten naast elkaar. Op een dag kwam er een mevrouw de winkel in en zag de twee producten naast elkaar hangen. Boven het ene product hing een bord biologisch van Nederlandse bodem voor een prijs van € 4.99 per kilo en bij het andere product stond alleen een prijskaart van € 2,50 per kilo. De dame in kwestie vroeg: ‘’welke van de twee is nu het beste en het lekkerste?’’. Hij antwoordde met een uitgebreide uitleg over het biologische product. Over het gewone product zij hij alleen maar dat het een prima product is. De dame kocht vervolgens na de overtuigende uitleg voor het biologische product en liep schijnbaar tevreden de winkel weer uit.’’
Op het eerste gezicht denk je: ‘’niets mis mee toch?’’ De klant is weggegaan met een onderscheidend product en zal zeker terugkomen.
Waar je dan aan voorbij gaat is dat deze dame een speciaalzaak binnenliep. Daar werd ze geconfronteerd met de beste AGF. Het andere was ook prima, maar de biologische versie dat was nou eenmaal de beste. Kun je dat wel maken, als ondernemende specialist? Of je nu vis, vlees, groente of brood verkoopt. De dame in kwestie kocht weliswaar het beste en duurste, maar kon ze wel anders? Prima AGF koop je toch overal? Ze koos net voor de specialist, dus daar koop je niet zomaar een prima AGF product, waar je dan waarschijnlijk (gevoelsmatig) ook nog eens iets meer voor betaald?
Ik hoop dat u snapt waar de schoen wringt. Je kunt het als specialist niet maken dat je mindere producten verkoopt. Wat kun je dan wel doen? Het toverwoord is niet beter of minder, maar anders. Anders geeft een keuze en maakt je speciaalzaak veelzijdiger. Een keuze is immers leuker, consumenten willen graag dingen proberen .
Dus als groenteman/-vrouw in kwestie is het prima om de unieke eigenschappen uit te leggen, maar waak ervoor dat u uw goedkopere product niet degradeert tot een soort van 2e keus en daarmee ook uw eigen speciaalzaak onderuit haalt voor uw nieuwe klant. Uw gehele zaak bestaat alleen maar uit de beste producten met heel veel verschillende eigenschappen, herkomsten, voedingswaardes, smaken en zo kunnen we nog heel lang doorgaan!
Omzetindex
Een witte kerst zal het niet worden dit jaar, het is met 8 graden vrij zacht en wisselvallig. Met de Kerstdagen iets meer ruimte voor de zon. Wij zetten in op 105 punten.