Prinsessenkoekjes en Spongebob pasta zijn deze echt zo lekker?

13-07-2019

Adverteerders en marketeers spenderen veel geld om mensen aan te moedigen bepaalde keuzes te maken. Er wordt ingespeeld op individuele onzekerheden, er worden behoeften gecreëerd en (zogenaamde) oplossingen geboden. Niet alleen wij volwassenen, maar ook kinderen zijn bijzonder kwetsbaar voor dit soort manipulatie.

Kindermarketing wordt veel toegepast, denk aan koekjes met Disney prinsessen, punten sparen voor knuffels of pasta in de vorm van Spongebob.

De meeste voorbeelden van kindermarketing die je zelf kunt bedenken zijn waarschijnlijk producten uit de voedingsindustrie. Dat kan goed kloppen, want daar wordt kindermarketing het meest toegepast. Jonge kinderen hebben invloed op de uitgaven van ouders en komen op een bepaalde leeftijd dat ze zelf geld hebben en uit gaan geven. Waar eerst de focus lag op snoep en speelgoed, wordt er ook steeds vaker kindermarketing toegepast op onder andere kleding, schoenen en computerproducten.

Jonge kinderen zijn erg kwetsbaar voor kindermarketing, omdat ze niet in staat zijn om de bedoeling van marketing te begrijpen. Pas door de jaren heen zullen ze hier beter tegen bestand zijn. Rond 12 jaar begrijpen de meeste kinderen dat reclame bedoeld is om producten te verkopen. Ouders hebben rond deze leeftijd ook nog wel controle op de uitgaven van hun kinderen en wat ze de kinderen zelf geven. Maar zodra kinderen tussen 12 en 14 jaar zelf geld beginnen te krijgen, wordt deze controle minder. Ook speelt op deze leeftijd internet en televisie een grotere rol en daarmee ook kindermarketingacties.

Bedrijven spelen veel in op het feit dat kinderen steeds meer tijd online doorbrengen. ‘Jouw vrienden vinden dit leuk’ is een makkelijke manier om reclame te maken. De grens tussen reclame en geen reclame is online vager. Daarnaast heeft marketing zelfs effect op hoe kinderen smaak ervaren. Zo is uit een eerder onderzoek gebleken dat kinderen exact hetzelfde product lekkerder vinden als het in een verpakking van McDonalds zit.

Wat vind jij, misbruiken marketeers de naïviteit van kinderen, of is het goed voor kinderen om met verleidingen om te leren gaan?

Dit stuk sluit goed aan bij wat ik afgelopen weekend heb meegemaakt. Mijn kinderen die naar een hamburgerrestaurant willen voor een diertje uit de film huisdierengeheimen. Niet omdat ze het eten zo lekker vinden.

Dit is toch onze kans, met lekker eten de kinderen verleiden tot aankoop en nog belangrijker herhalingsaankoop.

Natuurlijk zijn er initiatieven met Disney appelen, Chiquita knuffels en andere zaken. Toch is de beste kindermarketing het weggeven van een lekkere banaan of mandarijn, of niet? Mijn kinderen willen graag mee naar de bakker en de slager voor een hard broodje en een plakje worst van de specialist.

Veel succes!

Bron: www.famme.nl

Overdenkertje
Verpakking kun je niet eten.

Omzetindex
De zomer zet nog niet echt door komende week. Ook vandaag kunnen we zeker een paar flinke buien verwachten en ook morgen zal het zo nu en dan regenen. Met een graad of 20 en veel bewolking is het niet echt zomers te noemen. In de loop van de week loopt de temperatuur iets op. Naast het zuiden krijgt deze week het noorden ook vakantie. Wij zetten in op 90 punten.