Voedsel is te goedkoop geworden

22-06-2019

Dat is de visie van onze minister van Landbouw Carola Schouten. Zij betoogt dat door te lage prijzen voedsel wordt verspild en het milieu onnodig zwaar belast wordt.

Zij komt ook met feiten en het meest veelzeggende feit is dat in de jaren 70 ongeveer 20% van ons inkomen werd besteed aan voedsel en dat is in de loop van de jaren gezakt naar ongeveer 10-12% nu. Dus dat zegt ook iets over de manier waarop wij voedsel zijn gaan waarderen.

Namelijk dat het altijd volop verkrijgbaar is en nauwelijks nog als bijzonder wordt gezien. Het is een gemeengoed geworden en dat hebben we mijn inziens te danken aan het beleid van de supermarkten.

In de jaren 80 zijn de supermarkten, zoals we ze nu zien, opgekomen en zelfs als je het nuchter bekijkt schreeuwen ze eigenlijk allemaal dat ze de goedkoopste zijn of de beste reclames hebben, ook in groente en fruit.

Daar ligt voor ons als AGF-specialisten de mogelijkheid om ons te onderscheiden. Wij hebben wel passie voor de boer, hoe het groeit en hoe iets perfect wordt geteeld om te komen tot een optimale smaakbeleving. Het is aan u, de detaillist in AGF, om uw passie over te brengen op de consumenten, vooral de jongere consument weet helemaal niet dat er levens(aanbod) is naast de supermarkt. En als ze dat al weten zoeken ze het vooral op de markt waar ze helaas niet altijd getrakteerd worden op de lekkerste producten ,maar waar veelal prijs ook het belangrijkste verkoopargument is. Gelukkig zijn hier ook heel mooie en goede uitzonderingen op gekomen de laatste jaren dat wil ik wel uitdrukkelijk noemen hier.

Het Vol Smaak concept is daarmee actueler dan ooit en ik roep u op: kijk er nog eens goed naar of de communicatie over onze fantastische producten ook u kan helpen om door te dringen tot de mensen in uw wijk, dorp, stad of regio! Kijk vanavond nog eens op www.volsmaak.nl. Lees vooral de flyers/weekacties eens door van de laatste weken en kijk nu eens niet naar de prijs, maar naar het verhaal, want daar gaat het om! We moeten met zijn allen uitdragen op alle mogelijke manieren dat wij de beste en lekkerste producten hebben, die veelal niet verkrijgbaar zijn bij de supermarkt of bij ah.nl, Picnic en noem ze allemaal maar op.

 

Ik wens dat wij, als branche, samen meer van elkaars mogelijkheden en expertise gebruik gaan maken. Ik denk daarbij ook aan de kennis/scholings app Willie Wortel. Ja wij hebben onze nek uitgestoken als Postuma voor onze klanten en onze branche. En ja heel veel ondernemers doen er aan mee en zijn samen met hun medewerkers dagelijks super blij met de extra informatie en vakkennis die ze binnenkrijgen voor nog geen euro per dag. Maar er zijn er ook nog heel veel die niet meedoen en wel AGF-specialist zijn met medewerkers die klanten helpen zonder dat ze antwoord kunnen geven op de meest basale vragen van de consumenten in de winkel of marktkraam. Want als ondernemer kunt u in veel gevallen gewoon niet alle klanten zelf helpen.

Dat probleem is bekend en daarom hebben wij ook geïnvesteerd in deze Willie Wortel oplossing. Nu is er die oplossing en dan nodig ik u uit: doe mee! Schrijf u in en leid uw medewerkers op en maak ze vooral enthousiast voor ons vak en uw producten en dan bedoel ik niet wat u zelf maakt, want daarmee zit het vaak wel goed, maar ook de producten die wij u dagelijks brengen! Het is ook een tool/middel voor en door de groentemannen en vrouwen van Nederland. Wij hebben niet alleen de kennis in huis, wij hebben ook uw vakmanschap nodig en vragen u ook regelmatig, kom met uw kritiek en verbeterpunten. Samenwerking geeft het beste resultaat!

Het is een uitdaging om winstgevend en op een goede manier te ondernemen in de AGF. Er liggen veel mogelijkheden door samenwerking met elkaar, als vakspecialisten, om verder te komen. Wij denken dat we met de Vol Smaak en de Willie Wortel app u sterker kunnen maken in goede communicatie over onze bijzondere producten en uw vakmanschap en in de verbetering van de kennis van al uw medewerkers. Ook de zaterdagkrachten die maar een paar uurtjes bij u werken naast hun opleiding.

En nog een laatste punt, achter Willie Wortel, Vol Smaak, Groente op Maat, Mijn Bio Hoek en er zijn er nog meer, zit geen verdienmodel voor Postuma AGF. Als het zichzelf kan bedruipen zijn wij dik tevreden. Wij steken onze nek uit voor onze branche en telers en wij hopen dat we u ook enthousiast kunnen maken om mee te doen met ieder initiatief waarvan u denkt dat zou best eens wat voor mij kunnen zijn!

Ik vraag u geef ons dan het voordeel van uw twijfels en ervaar het zelf!

Wilt u reageren op deze column stuur dan een mailtje naar lotte.huurenkamp@postuma.nl.

Veel succes!

Overdenkertje
Leren doe je nooit alleen. 

Omzetindex
Na een wat koelere dag vandaag met kans op een bui gaan we dan echt een tropische week tegemoet. In het weekend lopen de temperaturen al op om volgende week uit de komen boven de 30 graden. Plaatselijk halen we waarschijnlijk zelfs de 35 graden. De zon laat zich volop zien en komende week wordt het echt weer zelf even sproeien, want er wordt geen regen verwacht. Wij zetten in op 120 punten.