Ik wil geïnspireerd worden!

31-05-2019

Dat is wat de Nederlandse consument zegt als we Peter van Woensel moeten geloven. Hij wijdt er een nieuwsbericht aan met de titel ‘Het gros van de retailers weet de consument niet te inspireren’. Er is een onderzoek geweest naar hoe inspirerend grote ketens in Nederland zijn en maar liefst 56% inspireerde de consument niet. Is dat een probleem? Ja, want wanneer je jouw klanten inspireert zijn ze loyaler en tevredener.

Maar hoe doe je dat dan? Naast vernieuwend te zijn in je assortiment en aanbod stelt het rapport dat je verder moet kijken en denken dan alleen de verkoop van je producten. Dat werkt een beetje als volgt. Een bekend voorbeeld is Bosch, de marketing zegt dat Bosch geen boormachines verkoopt maar een gat in de muur, geen wasmachines, maar schone en frisse was. Het klinkt een beetje flauw maar het verandert toch de manier waarop je naar je eigen producten kijkt.

Op de vraag; wat verkopen jullie? Is een veel gehoord antwoord: aardappelen, groenten en fruit en salades, rauwkosten en maaltijden. Terwijl dat antwoord in het voorbeeld van Bosch eigenlijk gezondheid (langer leven) of misschien zelfs vrije tijd (in het geval van kant en klaar producten) moet zijn. Want uiteindelijk is dat waar de aankoop van AGF of kant en klaar producten toe leidt.

Wanneer je dit in gedachten houdt is het makkelijker om klanten te inspireren en wordt het ook eenvoudiger om ideeën te verzinnen die origineel zijn en echt aansluiten bij wat uw klanten willen. Het is ook goed om klanten bewust te maken van hetgeen ze daadwerkelijk bij u kopen, want veel van uw klanten beantwoorden de vraag, wat verkoopt uw AGF-specialist, op dezelfde manier als u dat zou doen.

Dus een vermelding op de prijskaart, een opmerking bij het afrekenen, misschien zelfs een Netflix tip op het etiket van uw kant en klaar maaltijden (omdat u tijd over houdt voor leuke dingen). Kunnen uw klanten inspireren en verassen.

Dus ga aan de gang met uw team, laat de inspiratie de vrije loop! En bedenk samen originele en inspirerende dingen voor uw klanten. Wij zijn zeer benieuwd waar u mee komt!

Voor het persbericht van peter van Woensel: https://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/nieuws/2019/05/het-gros-van-de-retailers/index.xml

Voor het onderzoek naar inspirerende retailers: https://www.crossmarks.nl/wp-content/uploads/2016/07/Crossmarks_Inspirerende40_2019_WEB2.pdf

Veel succes!

Overdenkertje
Verandering van spijs doet eten.

Omzetindex
Dit weekend beloofd een zonovergoten weekend met temperaturen die op sommige plaatsen de 30 graden zelfs zullen aantikken. Na het weekend zakken de temperaturen terug naar een graad of 23. De zon laat zich regelmatig zien, maar er is ook kans op een bui. We zetten in op 120 punten.