Je grootste kracht is vaak ook je grootste zwakte

13-04-2019

Willie (niet zijn echte naam en ik bedoel ook niet Enzo) Wortel is een van onze beste commerciële mensen. Hij is een meester in het enthousiast maken van onze klanten en zijn collega’s wanneer er heel mooie en vooral fantastisch smakelijke producten in ons pand worden binnengereden. Hij kan als geen ander vertellen over de heerlijke volle zoete smaak van de Portugese navels, de wijze waarop de Lambada aardbeien de hele winkel van een fantastische zoete geur doordrenken als de ondernemer er maar een flink aantal durft te presenteren in de winkel! En dat iedere consument die je 1 Lambada aardbei laat proeven gegarandeerd een bakje mee naar huis wil nemen.

Willie heeft de gave van geweldig en overtuigend communiceren met mond, handen, voeten en zijn gezichtsuitdrukking! Wat een geweldige kracht als je dat in je persoonlijkheid hebt. Maar die grote kracht heeft ook een schaduwzijde. Want onze Willie is nou niet zo heel sterk in het luisteren naar een ander. Hij is zo vol van zijn eigen enthousiasme en passie voor het ambacht van AGF-specialist dat hij het niet altijd hoort dat de klant bijvoorbeeld die dag daarvoor al volop Lambada aardbeien binnen heeft laten komen en dat zijn winkel al ruikt naar de zoete zomer en dat hij ze eerst een dagje wil opmaken. Dus soms vinden klanten het niet prettig en hebben ze het gevoel dat hij ze vol wil drukken met te veel voorraad. Dat is helemaal niet Willie zijn bedoeling, maar ja zijn passie en enthousiasme zitten hem soms in de weg.

Dat is wat ik bedoel met de kreet bovenaan deze column en dat is één voorbeeld, maar als je goed oplet dan zie je dit in heel veel dingen terug. Afgelopen week was er een landelijke dag voor leden van ADN, de branchevereniging voor de groentemannen en -vrouwen van Nederland. Wij zijn onthaald in Beesd op een prachtig landgoed genaamd “Heerlijkheid Mariënwaard” waar o.a. het 30 jarig bestaan van ADN werd gevierd. Behalve naar het verleden werd er ook gekeken naar de toekomst van ADN, de groenteman in het algemeen en daarmee ook eigenlijk naar de toekomst van Postuma AGF. Eerlijk is eerlijk daar liggen veel uitdagingen en een pessimist kan ook bedreigingen noemen voor de zelfstandige AGF-specialist.

Wij, Postuma, hebben begin 2000 onze focus gelegd op deze prachtige branche met prachtige gezonde producten en de prachtige ondernemers en iedereen die hier werkzaam is. Wij hebben nooit spijt gehad van deze keuze en wij zijn blij dat we door onze trouwe klanten als groothandel zijn gekomen waar we nu staan. Klaar voor de toekomst in een nieuw modern pand met een prachtig stel voornamelijk jonge enthousiaste mensen/medewerkers.

Wij geloven natuurlijk in onze eigen toekomst anders hadden weij deze stap niet gezet en daarmee geloven we ook in de toekomst van onze klanten en de mogelijkheden die er nog zijn in de markt, ook in de komende jaren.

Welke kansen zien wij:

  1. Iedereen weet dat de moderne consument behoefte heeft aan het lekkerste in groente en fruit en dat men daar ook geld aan wil besteden. Dat is de belangrijkste pijler.
  2. Het is een ergernis dat alle winkelcentra op elkaar beginnen te lijken, terwijl juist de consument op zoek is naar leuke lokale ondernemers met een eigen gezicht, dat bent u met uw medewerkers.
  3. Er zijn tegenwoordig veel mogelijkheden om onderscheidende producten te voeren in uw assortiment, zonder dat u alles altijd zelf hoeft te bedenken/produceren.
  4. Uw goede relatie met de consument en uw vakkennis (heeft u de Willie Wortel app al?) zijn voor de grootgrutters op dit moment onnavolgbaar.
  5. Wij hebben een zeer breed en groeiend aanbod in AGF waardoor ieder zijn eigen unieke assortiment kan samenstellen en dus ook werkelijk bijzonder en heel speciaal kan zijn.               

Jan-Willem Grievink, een van de toonaangevende marketingstrategen uit ons land, heeft de visie dat een zo groot mogelijk deel (hij zegt minstens 50%) van het assortiment van een speciaalzaak uniek en onderscheidend moet zijn om als speciaalzaak interessant genoeg te zijn en genoeg consumenten te blijven trekken. Natuurlijk denkt u dan aan de lekkere producten die u zelf maakt zoals salades, maaltijden, soepen etc. Die liggen niet bij de supermarkt en zijn echt vers van vandaag.

Postuma AGF vindt dat het daar niet bij moet blijven. U dient ook zo onderscheidend mogelijk te zijn met uw verse onbewerkte assortiment. Natuurlijk is dat met verse groentes soms heel moeilijk, want ja een krop andijvie blijft andijvie, maar als u denkt aan de raapstelen van Hollander of zijn kasbonen dan is dat wel degelijk onderscheidend. In uw keuze in het fruitsegment is het onderscheid veel gemakkelijker te maken en ons aanbod des te breder, omdat de smaak van het product veel meer op de voorgrond staat. Daarom geloven wij erin dat het belangrijk is dat u uw consumenten regelmatig een proeverijtje aanbiedt.

Wij geloven kortom in de toekomst van de AGF-specialist in alle denkbare vormen, of het nu de markthandelaar is, de boerderijwinkel of een traiteurachtige. Het is aan ons om u steeds meer te voorzien van unieke producten/rassen/merken met uitstekende smaakeigenschappen en aan u om dit door te trekken in een zo groot mogelijk gedeelte van uw assortiment. Dan hebben uw klanten alle reden om de tijd te nemen om uw winkel regelmatig te bezoeken voor het lekkerste vers bij u in de wijk, dorp, stad of omtrek!

Veel succes!

Overdenkertje
Focus en de groei die dat je brengt, is eigenlijk de kunst van het wegstrepen van de overige zaken.

Omzetindex
Het lenteweer kent dit weekend een dip. We kunnen zelfs wel zeggen dat het met een graad of 8 dit weekend gewoon koud wordt. Gelukkig loopt de temperatuur in de loop van de week op en laat de zon zich ook weer vaak zien. De vooruitzichten voor de Paasdagen met een graad of 20 en zon zien er goed uit. Wij zetten deze week in op 120 punten.