Verleiden gaat nu bijna vanzelf!

05-04-2019

De mooie tijd van het jaar is begonnen en we kunnen rekenen op hogere omzetten dan een aantal weken terug. Met de Pasen voor de deur is het komende week een van de weken van het jaar waarin ‘het moet gebeuren’. Gelukkig hebben we het aanbod mee, nu nog hopen op het weer. De kunst van het verleiden komt dan weer om de hoek kijken. Maar dat is deze tijd van het jaar eenvoudiger dan in de winter.

Verleiden is immers verkopen, zowel op de markt als in de winkel. Nu kun je de reacties ‘oh zijn ze er weer!’ al met regelmaat verwelkomen. Vul dit aan door te laten proeven, mooi te presenteren en de zintuigen van een consument worden volop gestimuleerd en hij/zij krijgt de onweerstaanbare neiging om te kopen.

Bladerend door wat oude columns kwam ik daar de volgende tekst over tegen die de kunst van het verleiden tot een wetenschap heeft verheven. Deze kennis in combinatie met het huidige productaanbod maken uw winkel onweerstaanbaar voor de consument en dat is precies wat we nodig hebben in de week vlak voor Pasen!

Wist u dat er vanuit de overheid onderzoek gedaan is naar hoe we mensen kunnen verleiden gezondere keuzes te maken? Nu richt dit onderzoek zich met name op plekken waar ook ongezonde keuzes beschikbaar zijn en hoe je mensen toch kunt stimuleren het gezonde boven het ongezonde te kiezen. Toch geeft dit onderzoek een interessant inzicht in de manier waarop consumenten onbewust keuzes maken. Het verleiden van consumenten tot gezondere keuzes heet met een duur Engels woord ‘nudgen’ en er is dus ondertussen uitgebreid onderzoek gedaan naar hoe dit toegepast kan worden.

Het is daarom interessant om het onderzoek eens door te lezen en te beseffen dat uw klant in uw winkel of marktkraam niet alleen de keuze maakt uit uw assortiment. Maar veel meer de keuze maakt wat hij/zij op een bepaald moment gaat eten. Verleiden kan dus traditioneel door een mooie presentatie te laten zien en het laten proeven. Maar volgens het onderzoek zijn er nog andere manieren om uw consument te leiden in zijn of haar keuze. Zo onderscheidt nudgen drie verschillende manieren om consumenten te verleiden:

  1. Signalen in de omgeving
  2. Sociale normen
  3. Groepsgedrag

Nu zijn dit wellicht grote dingen om als zelfstandige ondernemer in uw omgeving te veranderen. Maar het is goed om eens anders tegen dingen aan te kijken. Zo concurreert uw fruit misschien wel veel meer met de zak chips in de supermarkt dan met datzelfde product in de supermarkt? En misschien kunt u bij uw klanten een ‘cup-a-soup’ moment creëren. Een vast moment waarop ze een van uw delicatessen eten in plaats van die mok oplossoep. Wanneer u verleiden vanuit dit perspectief bekijkt biedt ‘nudgen’ interessante invalshoeken voor ons als gezonde sector.

Daarom is het goed om eens te brainstormen met uw omgeving over mogelijkheden om meer omzet op een andere manier te behalen door anders tegen dingen aan te kijken. Nudgen kan hierbij helpen en dit rapport geeft u sowieso inzicht in de psychologie van het kopen, en dat is onmisbaar als meesterverleider!

Veel succes!

Overdenkertje
Soms is het niet alleen de kunst, maar ook de kwaliteit die verleid.

Omzetindex
Dit weekend weer volop lente met temperaturen rond de 18 graden en volop zon. Helaas is het maar van korte duur en zakt vanaf dinsdag de temperatuur weer terug naar een graad of 12. Overwegend droog met af en toe zon. Wij zetten in op 100 punten.