Focus op je klanten, niet je concurrentie

29-03-2019

Vraag een winkel wie de concurrenten zijn, en het antwoord komt snel. Vraag een winkel wie de doelgroep is, en daar moet heel wat langer over nagedacht worden. Tijd voor een omslag.

Waarom het tijd is voor een omslag? Omdat je focussen op je concurrentie je weinig oplevert. Een focus op de concurrent leidt tot het doen van vergelijkbare dingen als die concurrent.

Maar het succes zit niet in het kopiëren, matchen of het net iets meer doen dan je concurrent. Het succes ligt in het luisteren naar en beter helpen van je klant dan wie dan ook. Kortom: het start bij je klant, niet bij je concurrent.

Een voorbeeld? Amazon. Ja, je mag vinden van deze retailer wat je wil. Maar één ding kan je niet ontkennen en dat is dat ze een obsessieve focus hebben op de klant. Wat doet de klant? Wat wil de klant?

Het bedrijf kijkt naar ieder stukje informatie wat een klant achterlaat, en gebruikt dat om het aankopen van producten nóg makkelijker te maken. En nee, ze verkopen geen andere of betere producten dan een ander. Wat ze doen is constant kijken naar hoe ze het makkelijker en leuker kunnen maken voor de klant.

Zoals Jeff Bezos (de baas van Amazon) het zegt: “We’re not competitor obsessed, we’re customer obsessed. We start with what the customer needs and we work backwards.”

Net als Amazon zou ook jij niet naar de concurrent moeten kijken. Wacht niet af wat die ander doet, om het dan net iets anders of beter te doen. Daarmee hol je altijd achter de feiten aan. Kijk naar wat je klant wil en ga daarmee aan de slag, dat geeft je die voorsprong.

Nog een reden om vooral niet te kijken naar de concurrent, is het feit dat je context mist om waarde aan hun keuzes te hangen. Stel je voor: jij vindt de website van je concurrent geweldig (of hun assortiment, hun winkelinrichting, etc.). Maar wat weet je nu eigenlijk over het succes van die website? Misschien valt het resultaat tegen en denkt je concurrent op dat moment juist wel over het laten herontwerpen van die site. Of wellicht is die website inderdaad geweldig, voor het publiek van je concurrent. Maar zou het voor jouw publiek niet werken.

Jij kent de context waarin de concurrent keuzes maakt niet. En dat betekent dat je niet weet waarom bepaalde beslissingen zijn genomen. En juist die context heb je nodig om een keuze te begrijpen, en te bepalen of die keuze ook bij jou zou passen.

Kortom: meer dan genoeg redenen om de tijd die je besteedt aan praten over of onderzoeken van de concurrent tot een minimum te beperken. Investeer je tijd in plaats daarvan liever aan het beter leren kennen van je klanten en het focussen op hun problemen.

Je klanten zijn degenen die je naar de weg zullen leiden tot het verslaan van je concurrenten.

Focus op je klant.
Wie is je klant? Waar komt hij of zij vandaan? Hoe oud is je klant? Hoeveel geld verdient je klant? Welke interesses heeft je klant? Wat bepaalt het gedrag van je klant?

Welke data heb je over je klant? Waar heb je cijfers over? Wat doen ze bijvoorbeeld op je website, op je Facebookpagina of op je winkelvloer?

Wat zeggen je klanten? Op social media, op reviewsites of op je website?

Wat vertellen je klanten je? En wat kunnen ze je nog meer vertellen als jij daar de tijd voor maakt?

Al die informatie helpt jou de juiste keuzes voor je winkel te maken. Klinkt het als veel tijd, het verzamelen van die info? Dat is het ook. Het kost tijd, geld en energie. Maar onder de streep kost het je meer wanneer je jezelf niet onderscheidt van je concurrent, de verkeerde keuzes maakt of op een manier communiceert die je doelgroep onvoldoende aanspreekt.

Zelfs al ga je maar met een van die vragen aan de slag, dan leer je daar al van.

Maak je klanten je focus, en laat je concurrenten zich maar druk maken over jou. Je bestaande en toekomstige klanten zullen je daar dankbaar voor zijn.

Bron: www.kooplust.com

Veel succes!

Overdenkertje
Focus op je klant, die zal je dankbaar zijn. 

Omzetindex
Vandaag en morgen echt lenteweer met temperaturen rond de 17 graden en veel zon. Vanaf zondag loopt de temperatuur weer terug naar de 10 graden. In de loop van de week ook weer wat meer kans op een bui. Wij zetten in op 100 punten.