Bla bla bla

09-02-2019

In het mooie Berlijn is de beurs weer achter de rug. Zoals gezegd is het een beurs om contacten te ontmoeten en dan wordt er veel gepraat. Bla bla over koetjes en kalfjes, bla bla over de concurrentie, bla bla over hoe gaat het nou bij jullie, enzovoort.

Negatief? Nee hoor helemaal niet. Want als je met mensen werkt heb je te maken met de menselijke kant, met het humane in de handel, met gunning van de ene persoon naar de andere. Dit alle gevat in een doosje van zaken doen. Er zitten grenzen aan gunning, menselijke maat en de grenzen heten vaak “het bedrijf of de onderneming”.

Die grenzen kom je steeds weer tegen en daar mag en moet je met elkaar over praten. En daar is zo’n beurs uitermate geschikt voor. 
En natuurlijk, op de beurs heb je ogen voor en achter, wat gebeurd hier, wat kan daar, waarom is het ene beter dan het andere, hoe verhouden de keuzes die je zelf maakt tot datgene wat je ziet? Je zou er een boek over kunnen schrijven.

En dat kunt u ook in de relaties of verhoudingen tot uw klanten. Met een beetje geluk kent u een deel van uw klanten, weet u van hun wensen en verlangens.

U kent de reden dat ze bij u komen. Daarnaast zijn er klanten die u niet kent, maar misschien wel wilt leren kennen, maar die u de kans niet geven omdat ze zelf liever anoniem blijven. Het wordt pas zorgelijker als u of uw personeel diegene is die zich niet openstelt, die zelf liever uit beeld bent of blijft.

Elke dag dat je je zaak openstelt voor bezoekers en nog liever kopers staat u of uw personeel in de spotlights, bent u het aanspreekpunt van de klant, die u zijn of haar wensen kenbaar maakt, met woorden, gebaren of met de daad, als u (een deel) zelfbediening bezigt.

Dus wees hartelijk, herken zo mogelijk uw klant en vervul wensen, hoe mooi wil je het hebben. En zorg dat desgewenst uw praatje klaar hebt, waarin u snel en doeltreffend die wensen van uw klant blootlegt en vervolgens vervult. En dat alles “binnen de kaders van uw onderneming”.