Vijf veelgemaakte etalagefouten

25-01-2019

Stof tot nadenken bij de presentatie van je producten. “Wist je dat zo’n 98% van de consumenten je winkel gewoon voorbij loopt? Het overgrote merendeel van consumenten die wel in de buurt van je winkel is, kiest er dus voor om niet binnen te stappen”, vertelt Marian Bekkers van Kooplust. In haar blog beschrijft ze 5 veelgemaakte fouten in etalages.Want, “als je meer klanten naar je winkel wil leiden, dan ligt die winst gewoon letterlijk op straat.”

#1 Alle producten evenveel aandacht willen geven
“Veelgemaakte fout nummer 1: alle producten evenveel aandacht willen geven. We zijn als mensen helaas niet in staat om ons op meerdere dingen tegelijk te richten en dat werkt in je etalage dus net zo min.
Ons oog zoekt duidelijkheid, iets wat eruit springt. Daarmee wordt onze aandacht getrokken.
Licht dus een of meerdere artikelen uit in je etalage. En dat doe je bijvoorbeeld door ze op een andere hoogte te plaatsen.

#2 Geen spotlights gebruiken
Zet je producten in de spotlight. Letterlijk.
Je wilt dat je producten opvallen en daar heb je voldoende licht voor nodig. Niet alleen wanneer het donker is, maar ook overdag.
Zorg dus voor goed werkende lampen in je etalage en check met regelmaat of die lampen nog werken.

#3 Geen ruimte leeg laten
Er zijn een boel etalages waarin geen plekje leeg is. ‘Alle ruimte benutten’, hebben die winkeliers gedacht.
Ik weet niet hoe jij het zou vinden om te wonen in een huis waar geen leeg stukje vloer te zien is, maar de meeste mensen worden daar behoorlijk onrustig van. En die chaos, dat is precies wat voorbijgangers ook voelen wanneer ze naar jouw overvolle etalage kijken.
Creëer rust in je etalage. Overzichtelijkheid. Je hoeft er geen museum van te maken, maar een paar lege ruimtes in je etalage zorgen er voor dat de artikelen die er staan juist beter te zien zijn.

#4 Te veel kleuren gebruiken
Alle kleuren van de regenboog in je etalage? Liever niet. Doet nogal snel pijn aan de ogen.
Je etalage creëert stukken meer impact (en dus aandacht van voorbijgangers) wanneer je slechts met enkele kleuren werkt. Een stuk of 3 hoofdkleuren is in de meeste gevallen het maximum, aangevuld met enkele items in steunkleuren.

#5 Geen voorraad van producten
Een klant ziet een leuk artikel in de etalage. Maar jammer en helaas, dit is het laatste stuk. Ook al duik je direct in de etalage om dat artikel voor je klant te pakken, dan was het nog geen slimme zet.
In je etalage wil je artikelen hebben staan waar je nog voldoende voorraad van hebt. Je wilt optimaal inspelen op de hebberigheid die je etalage creëert en dat lukt niet wanneer je bijna door je voorraad heen bent.
Controleer dus iedere dag even of je nog voldoende voorraad hebt van de producten die in je etalage staan. Is dat niet het geval? Vervang dat product dan meteen. Door de dag heen ben je waarschijnlijk druk met andere zaken en dan kan het zomaar zijn dat je etalage uren met een lege plek in z’n maag zit.

Meer visual merchandising tips
Door deze 5 veelgemaakte fouten te vermijden kom je al een heel eind. Maar er kan meer. Er zijn nog een boel andere tips om meer resultaat te boeken met je etalage en je andere visual merchandise activiteiten. Tijdens de GROEI-challenge van Kooplust vertel ik je nog meer do’s & don’ts.
De GROEI challenge start op 25 maart aanstaande en deelname is helemaal gratis. Klik hier voor meer informatie.

Bron: AGF.nl