Onderscheidend vermogen

16-11-2018

Een term waarmee je al jaren doodgegooid wordt. We moeten ons onderscheiden en dan ook nog op een positieve manier. Het verschil met de concurrentie moet zichtbaar zijn of het moet in ieder geval zo lijken. Dat onderscheidend zijn, kan op ontelbare manieren, maar de crux zit hem in het op een dusdanige manier onderscheidend zijn, dat een klant dit waardeert met zijn euro’s.

De grote vraag is hoe doe je dit dan? Iedereen is bezig met deze vraag en probeert dus anders te zijn dan een ander en daarmee zijn we weer allemaal hetzelfde.

De laatste jaren komt de aandacht steeds meer op klantervaringen te liggen. De klant is koning is een eeuwenoud gezegde, maar de koning wordt steeds meer op zijn wenken bediend. Door ontwikkelingen in de techniek kan een klant steeds meer zijn wensen aangeven en wordt daar ook nog aan voldaan. Relatief nieuwe bedrijven als CoolBlue zijn er zelfs groot mee geworden. Hun mantra is: alles voor een glimlach. Als je de verhalen mag geloven dan doen ze ook alles voor een glimlach met grote groeicijfers tot het gevolg. Andere bedrijven richten zich weer op innovatie. Bedrijven als Samsung en Apple steken elkaar de loef af met steeds snellere en slimmere smartphones. In deze markt zie je ook dat prijzen minder van belang zijn. Het topmodel van de nieuwe iPhone gaat straks € 1329,- kosten, dat zijn bijna 3000 oud Hollandse guldens ;). Dan hebben we nog de prijsvechters, oftewel de Primarks van deze wereld. Waar, als ik de verhalen van mijn vrouw moet geloven, geen producten voor meer dan € 10,- in de winkel liggen. Ook Aldi en Lidl zijn bekende spelers in deze markt. Hier geldt maar één strategie en dat is kosten drukken.

Vanuit de marketing theorie wordt er gezegd dat er drie strategieën zijn die voor succes zouden zorgen. Namelijk zorgen dat je de minste kosten hebt, zorgen dat je het beste product hebt of zorgen dat je marktleider bent in een kleine niche. Als we de beschreven strategieën bekijken dan klopt dit wel aardig met de praktijk. Maar, wat betekent dit nu voor ons als AGF’ers met onze winkel of kraam? Soms hoor je weleens zeggen dat je van alles wat moet hebben, maar de theorie zegt doe dat niet, want dan kom je automatisch ergens in het midden uit. Een prijs die net niet laag genoeg is of een product dat net niet goed genoeg is of service die net niet goed genoeg is. Uiteraard moet alles wel in verhouding zijn en een bepaalde ondergrens halen.

Als ik om me heen kijk, dan zie je ondernemers allemaal een strategie pakken die het beste past bij hun persoonlijkheid. De één zijn kracht is om de klant in de watten te leggen met een warm gevoel, een ander heeft op productniveau in zowel bewerkt als onbewerkt een top assortiment en de derde stopt veel energie in de inkoop en vertaalt dit door naar de klant.

Op voorhand zou ik zeggen dat met name het verwennen van de klant, oftewel het motto “alles voor een glimlach” binnen handbereik moet liggen. Ten opzichte van de supermarkt heeft u immers veel meer te bieden op dat gebied, maar dat is wel iets wat bij u moet passen, omdat welke richting u ook kiest, het moet vol overgave en door iedereen worden uitgedragen.

Veel succes!

Overdenkertje
Wat doet u voor die glimlach?

Omzetindex
Niet alleen Sinterklaas is in aantocht ook het winterweer komt eraan. Dit weekend mooi zonnig weer met temperaturen rond de 6 graden. In de loop van de week meer bewolking en nog een paar graden kouder met kans op wat winterse neerslag. Wij zetten in op 90 punten.