Groente in plaats van pillen
Ik was afgelopen week uitgenodigd voor het Vers+ event en dat heeft een stevige indruk achter gelaten. Er was door Hutten catering een negental diners samengesteld op het profiel van de ongeveer 100 gasten. Een diner op maat zou je kunnen zeggen. Ook kwam er uit ieders DNA profiel adviezen van wat men beter wel of niet te veel kon nuttigen.
Dus ja ze kunnen tegenwoordig al aan je DNA zien wat goed voor je is en wat niet. En dat niet alleen, maar ook bijv. mannen met prostaatkanker kunnen in plaats van pillen een speciaal dieet krijgen om zo de kans op genezing te bevorderen. Dit laatste is nog in een onderzoeksfase, maar ik ben ervan overtuigd dat we op de drempel staan van een nieuwe toekomst in voeding.
De vraag van de afgelopen jaren was voornamelijk waar komt ons voedsel vandaan, maar de vraag van morgen is wat doet ons voedsel voor jou en je lichaam. Een bijna nog onontgonnen gebied met enorme kansen voor de groentebranche. Ik ben ervan overtuigd dat er in de toekomst pasklare dieetboxen komen voor mensen met bepaalde aandoeningen, maar u kunt ook denken aan boxen voor (top)sporters en er zullen ongetwijfeld nog vele toepassingen volgen.
Het wordt ook allemaal steeds meer gepersonaliseerd. Er is inmiddels een pilot gestart in Amerika bij een gewone supermarkt. Mensen voeren bij een zuil hun persoonlijke gegevens in en op basis daarvan wordt een soort boodschappenlijstje geprint met producten die aansluiten bij de lichamelijke behoefte van die persoon. Ieder mens kan in de toekomst een uniek advies krijgen en daarin hebben wij, als groentespecialisten, een voorsprong, want wij kennen onze klanten en spreken ze ook. Bovendien kunnen wij ook de seizoenen en de grilligheid ervan beter volgen dan wie ook. Ook zal deze nieuwe ontwikkeling aan consumenten moeten worden uitgelegd en zal de consument vertrouwen moeten krijgen in de werking van de stoffen in groente en fruit.
Ik zie hier enorme kansen voor de groentespecialist, omdat u het vertrouwen van uw (vaste) klanten meer geniet dan welke winkel of verkoopkanaal dan ook. U kent de klanten vaak bij naam en anders toch tenminste van gezicht.
U mag van ons verwachten dat wij de ontwikkelingen op dit gebied nauwgezet volgen en ik wil u vragen om hetzelfde te doen. Kansen gaan er komen op dit gebied, de vraag is alleen wie gaat ze pakken, zijn wij dat, als AGF-specialisten, of laten we ons de tomaten van het speltbrood eten?
Overdenkertje
De kaarsenfabriek heeft vroeger nooit (tijd) geïnvesteerd in de opkomst van de gloeilamp om de huizen te verlichten.
Omzetindex
Het leek wel alsof de zomer terug was de afgelopen week. Hoge temperaturen en veel zon. De komende week gaan we weer terug naar normaal. De temperatuur zakt naar een graad of 16 en naast af en toe zon is er ook zeker kans op een bui. Wij zetten in op 90 punten.