Geen ja, geen nee

05-10-2018

Twijfelaars, soms kun je daar geen kant mee op. Mensen die niet een knoop kunnen doorhakken.

Misschien heeft u ook van die klanten die iets willen kopen, maar steeds twijfelen tussen het een en het ander. Of er zijn mensen die bijvoorbeeld vragen: “wat kost de bloemkool”  en dan na het antwoord verder lopen om of iets anders te kiezen, of gewoon zeggen dat ze dat te duur vinden. Dat is zo’n situatie waar je nou net niets mee kunt. Geen openheid, geen advies vragen of zoeken naar een goed, beter of goedkoper alternatief. Soms is dat gewoon lastig. En ik vraag me wel eens af hoe je dat moet aanpakken.

Naar mijn idee moet je zoveel mogelijk openheid creëren. Ruimte om te zeggen dat het te duur of niet mooi genoeg of weet ik wat veel is. Het mag dus gewoon. En op dat moment kunt u de vrijheid nemen om iets anders voor te stellen of aan te bieden. In elk geval is het de slechtste optie om de klant maar gewoon te laten gaan. Al realiseer ik me terdege dat je een klant niet altijd kunt sturen waar je hem of haar hebben wilt.

Voor ons als groothandel komt deze materie ook best wel eens voor. Wij horen ook graag uw reactie op datgene dat wordt aangeboden. Is het assortiment goed, kunnen we waarmaken wat u van ons verwacht, kloppen de prijzen, worden er voldoende alternatieven aangedragen en geven we u de ruimte of geeft u ons de ruimte om eens over het een of het ander te discussiëren?

We denken dat we behoorlijk goed ons best doen, maar als u daar anders over denkt, weet dan dat er altijd ruimte is om uw visie met ons te delen. Iedere verkoper, en met name uw vaste verkoper, is razend nieuwsgierig naar uw mening en eventueel andere wensen.

En net als het bij uw zaak kan gaan betekent dat niet dat we automatisch overeenstemming vinden, maar laten we er met z’n allen het beste van maken en helder zijn in onze relatie, dus geen twijfel laten bestaan. Dan ziet de toekomst er zonnig uit!