Acceptatieniveau
Het acceptatieniveau is een punt waar moeilijk hoogte van te krijgen is, maar waar we toch moeilijk op kunnen anticiperen. Wat accepteert de klant van jou en wat accepteren ze van een ander? Naar mijn idee loopt dat namelijk heel erg uiteen.
Een consument koopt een zak appelen in de supermarkt. Prima kwaliteit en zo gaat ook de tweede en derde herhalingsaankoop. De vierde keer valt het tegen en de vijfde keer weer goed. De zesde weer tegen en zo gaat het verder. De eerst reactie bij de consument: “Shit, had ik toch beter in het zakje moeten kijken naar bederf”.
Als een identieke situatie zich bij de specialist voor doet, krijgt hij of zij het toch te horen.
“Goh, ik had de laatste keer een slechte appel erbij zetten” of “Goh, de sinaasappelen waren droog”. En we vinden dat we dit netjes moeten oplossen en geven de klant vaak kosteloos nieuwe mee.
Service van de specialist, maar waarom rekenen ze u er wel op af en supermarkt niet? Daar pakken ze het zelf, maar dat is bij de zelfbedieningswinkels tegenwoordig ook.
Een klant is kritischer op de specialist omdat daar de verwachtingen hoger liggen, maar dat zegt toch niet dat een ander wel zonder slag of stoot producten mag verkopen die niet naar wens zijn?
Conclusie die ik kan trekken is dat de consument zich vrij voelt om zowel negatief, maar ook positief reactie te geven op je producten. Het allerbelangrijkste, ze staan dan ook open voor advies op maat! Want ondanks dat ze gemakkelijker een klacht bij je deponeren, kun je daar gelijk het aanknopingspunt pakken om de klant te adviseren en zo te binden.
Het acceptatieniveau kunnen we breder trekken en ook zeggen over de zaken we samen doen. Wanneer accepteer je iets wel en wanneer niet. Zowel in handel, in logistiek, in beschikbaarheid, in prijs en ga zo maar door. Is het product te duur waardoor je besluit het niet te voeren? Heb je iets bederf in je handel en is dat beneden of boven het acceptatieniveau? Allemaal zaken waar je over na kunt denken. Bij ons gaat dat natuurlijk ook zo. Dagelijks rijden onze vrachtwagens door heel Nederland. Een palletplek neemt een bepaalde kostprijs met zich mee. De vraag die wij ons zelf stellen is dan, is de waarde van de bestelling toereikend genoeg om daar een vrachtwagen voor te laten laden en lossen? Daarmee zeggen we niet dat we onder een bepaalde grens niet leveren. We vinden alleen dat gemiddeld door het jaar heen, de order een minimale grootte moet omvatten om de kosten te dekken. We rekenen immers geen transportkosten.
Al met al genoeg punten om te overwegen en ieder z’n gedachte over te laten gaan. We hebben gelukkig allemaal een gezamenlijk doel en dat is het begrijpen van elkaars keuzes en zo gezamenlijk de consument optimaal weten te bedienen.
Veel succes!
Overdenkertje
Acceptatie van het onveranderbare leidt soms direct tot een nieuwe mogelijkheid.
Omzetindex
Wij krijgen nog een mooie nazomer komende week. De temperatuur kan oplopen tot 25 graden en de kans op regen is klein. Wij zetten in op 115 punten.