Waar gaan we naartoe?

06-07-2018

Een vraag die we ons zelf vaak stellen, maar zeker ook zeer toepasbaar in deze (komende) vakantieperiode. Ik heb de vakantie (helaas) net achter de rug, maar ook dan komt de vraag naar voren.

Als je op vakantie bent, dan ben je wel “vrij”, maar vers helemaal los laten, zit er voor mij niet in. Linksom of rechtsom je wordt er regelmatig mee geconfronteerd. Ik zie dat als een bevestiging voor mezelf dat je bezig bent met iets wat je interesseert. Of het nu de plaatselijke marktkoopman, vers afdeling van de supermarkt of de lokale specialist is, je blijft kijken hoe een ander het doet.

In elke sector van vers vind ik het interessant blijven. En met alle kennis die we bij ons dragen, blijf je volgens mij overal anders tegenaan kijken dan een doorsnee consument. Waar je ook bent of loopt als je iets in vers ziet dan wil ik, als het even kan, een kijkje nemen.

Zo liep ik over een AGF-afdeling van een supermarkt en hoorde een stel tegen elkaar praten. De vrouw: “Goh, druiven is ook wel eens lekker, zullen we ze meenemen?’’
De man: “Heb je ze geproefd dan?” Antwoord de vrouw: “Nee, dat doen we thuis wel.” Zonder problemen gaat er een kilobak druiven in het karretje. Ik was verbaasd. Maakt smaak niet uit? Maakt het niet uit of het met of zonder pit is? Waar gaan we naar toe? Uiteraard ben ik er van overtuigd dat, wanneer ze lekker zijn, laten proeven de beste methode is om ook de mensen zonder behoefte over te halen, maar dit ging wel heel makkelijk.

Zeer opvallend vond ik ook dat zowel in AGF, brood, vis en vlees alles op kilo’s wordt verkocht. Je koopt dus ’s ochtends je verse broodjes en ziet een kiloprijs staan van €5,99. Op de AGF-afdeling een Cantaloupe meloen voor €1,49 per kilo. Een krop ijsbergsla voor €1,99 per kilo. Een gewaarwording waar ik zelf maar vreemd tegen aan bleef kijken. De vraag “Waar gaan we naar toe?” bleef me daarom heel erg bij. Zou dit nou ook de toekomst in Nederland zijn? Zitten er dan geen 10 stuks ijsbergsla meer in een kist, maar 5 kilo?

De behoefte van de consument wordt steeds belangrijker. Zo stopten we onderweg even bij een wegrestaurant langs de Zwitserse snelweg. Net als in Nederland, was het circa 30 graden. Ik liep naar binnen en werd overspoeld met een heerlijk aanbod vers gesneden fruit! Zo om mee te pakken zonder problemen en in mijn ogen voor een hoge prijs! Shakebekers met vers gesneden fruit erin voor €3,99! Eén schijf Galia meloen en één schijf Cantaloupe meloen met ham voor €4,99! Pick & Go! Het liep als een trein. Op zo’n moment zie ik genoeg mogelijkheden voor me om dit ook bij u aan de praat te krijgen. Ook zonder toeristen, zonder A locatie, doorgaande weg noem maar op. Wel tegen een iets vriendelijkere prijs, maar met zulke temperaturen is de behoefte er toch? Dan heeft iedereen toch trek in heerlijk vers fruit! In mijn beleving ook de consument die gewoon bij u, voor zijn of haar dagelijkse boodschappen komt.

Veel succes!

Overdenkertje
Stilstand is achteruitgang!

Omzetindex
Het mooie zomerweer houdt aan, de temperaturen blijven rond de 25 graden liggen met veel zon en de kan op regen is zeer klein. Wij zetten in op 125 punten.