Honingtomaten niet langer exclusief voor de specialist…

13-04-2018

Op initiatief van Postuma AGF en ADN heeft er een overleg plaats gevonden met Looye, het teeltbedrijf van o.a. het Honingtomaatje en de Joyn tomaat.  Aanleiding was de klacht van veel van onze klanten dat het honingtomaatje ook sinds kort bij Nederlands bekendste grootgrutter te krijgen is en er zelfs inmiddels ook enorme posters verschenen in het straatbeeld van de Joyn tomaat; nieuw te verkrijgen bij AH…

Dat is een pijnlijke constatering in eerste instantie… Postuma AGF is op onderzoek uitgegaan en heeft daarin ADN en ook Verspunt onderweg betrokken. Dan begin je eerst op de website van de Honingtomaat waar tot op heden staat “exclusief verkrijgbaar bij uw groente en fruitspecialist”! Hmmm denk je dan, vreemd toch of gewoon onzorgvuldig? (Zie www.honingtomaten.nl)

De vertegenwoordiger van Looye….. (dat zegt natuurlijk ook al wat, want waarom komt de eigenaar niet zelf, die al die jaren heeft beloofd dat het een merk was alleen voor de specialist) was wel een man van recht door zee en dat is ook het enige wat aan deze situatie te prijzen is.

Hij gaf aan dat de markt van de AGF-specialist voor hun te klein was geworden en daarom “moesten” ze wel richting retail gaan. Echter vertelde hij ook in hetzelfde gesprek dat Nederland in verhouding hun kleinste markt was. Dus hoezo moest…?? Het gaat ze gewoon om de knikkers en daarbij hebben ze u en ons niet in tel blijkbaar. Wel gaf de vertegenwoordiger van Looye aan dat ze de specialist nog wel als een belangrijke markt zagen voor de toekomst, echter had hij geen concreet antwoord over wat Looye dan ging doen voor de klanten die ze groot hadden gemaakt. Een schaamteloos zwaktebod. Wel de woorden, maar dus geen daden.

Looye geeft het schoolvoorbeeld van een merk dat exclusiviteit belooft aan de AGF-specialist, maar die wanneer het product volwassen genoeg is, met droge ogen zo maar de stap neemt richting de grote retail en daarmee een product met onderscheidend vermogen wat geïntroduceerd is door de AGF-specialist schandeloos te gelde gaat maken bij het grootwinkelbedrijf.

ADN, bij monde van Mark Heemskerk, was vooral verbolgen om het feit dat Looye bewust deze stap heeft gemaakt zonder daarin de vaste klanten / AGF-specialisten van te voren te informeren en zelfs nog de indruk te hebben gewekt enkele weken geleden door in gesprek te gaan om toe te treden tot de club “vrienden van ADN” die juist voor en in het belang van de zelfstandige AGF-specialist is op gericht.

Uit diverse onderzoeken is naar voren gekomen dat minstens 50% van het assortiment van een speciaalzaak niet hetzelfde mag zijn dan er in de grote retail te koop is. Hierbij moet u niet alleen kijken naar het product, maar ook naar de manier van verpakken, unieke merken en alles wat een product maar onderscheidend maakt van het supermarktaanbod. Honingtomaten worden momenteel tegen een normale prijs aangeboden in een andere verpakking door AH. Hierbij verliest het product wel degelijk wat onderscheidend vermogen, maar de grote trossen en de losse verpakking zijn nog steeds alleen bij de AGF-specialist verkrijgbaar. Alhoewel we niet weten hoelang dit zo blijft, adviseren we u om hier nu aandacht op te leggen.

Het antwoord zal Postuma AGF gaan zoeken in nieuwe kleinschalige teelten met nog betere smaakeigenschappen en deze vervolgens met contracten verbinden aan onze groothandel en daarmee ook kunnen behouden voor de AGF-specialist. Juist wanneer zo’n product een succes wordt. Dat is ons beleid en onze visie. Ondertussen zullen wij natuurlijk nog wel gewoon de Honingtomaat blijven aanbieden voor iedereen die hem om welke reden dan ook wil blijven voeren in het assortiment en die keuze snappen wij en respecteren wij ook.

Echter denk aan het feit dat uw assortiment zo veel mogelijk onderscheidend moet zijn en eigenlijk voor meer dan helft uit unieke producten moet bestaan. Wellicht kiest u dan vanaf nu ook wel voor onze tomaat van teler Van den Belt uit de Koekoek en er zullen ongetwijfeld ook nieuwe introducties gaan plaatsvinden die het verdienen om de beste plaats in uw winkel te krijgen. Zo kan de Honingtomaat net zoals ze dat in de supermarktwereld doen van een A locatie afzakken naar B, C of D locatie en uiteindelijk de E van Exit bereiken, omdat u inmiddels betere en wel onderscheidende tomaatjes kunt aanbieden die niet bij AH te koop zijn!

Honingtomaten tros

 

 

 

 

 

Honingtomaten verpakking AH

 

 

 

 

 

Honingtomaten verpakking AGF-specialist

 

 

 

 

 

Overdenkertje
Je kunt nooit zuinig genoeg zijn op de mensen die je vertrouwen waard zijn gebleken.

Omzetindex
Het wordt prachtig weer, haal alles uit de kast! Wij zetten in op 115 punten!