We staan aan de vooravond van het voorjaar

16-03-2018

Diverse producten komen weer van eigen bodem. Een paar uur zon, een paar graden warmer en het begint overal weer te kriebelen. We hebben een paar redelijk mooie weekenden achter de rug en de stemming veranderd. Ik merk het bij mezelf, maar ook bij mijn collega’s en klanten. Iedereen snakt weer naar het mooie weer, de verkoop van voorjaar en/of zomerfruit! De afgelopen weken hebben we weer een aantal momenten gehad waar u op in kon spelen.

Vorige week werd natuurlijk al de week zonder vlees benoemd, maar wat dacht u van Internationale vrouwendag en zoals een aantal weken geleden werd benoemd, carnaval of wereldkankerdag? Allemaal momenten waar we veel meer en ook makkelijker mee moeten kunnen schakelen. Voor grote “logge” organisaties is dat amper haalbaar. Die pakken alleen uit tijdens de feestdagen.

Juist in de afgelopen tijd was het “vechten” om die extra klant/omzet. Hebben we met ons allen er wel alles uitgehaald? Als u de gemiddelde besteding bijvoorbeeld 50 cent omhoog wil krijgen, moeten we daar toch iets extra’s voor doen? Een klant vriendelijk helpen is de basis. Wat ik vaak hoor en zie is dat de ondernemers zelf met regelmaat de vervolgstap zetten om actualiteiten te bespreken met de consument. Hopelijk kunt u dit overbrengen aan uw personeel. Ken je klant is dan van groot belang. Zowel voor ons als voor u. Stel dat uw verkoper u meerdere dagen achtereen hetzelfde aan gaat bieden, waar u geen interesse in heeft. Dan denkt u ook…

Misschien bent u het type onderneming waar dit soort “agressieve” verkoop, niet helemaal gewenst/gepast is. Dan zijn er genoeg andere mogelijkheden, waar ook onze buitendienst u graag mee helpt. Zo kunt u onze Dagtoppers goed als hulpmiddel gebruiken. Neem een plek in uw winkel, waar geen klant omheen kan. Benoem deze plek tot bijvoorbeeld Dagtoppers en verander het iedere dag, voordat u open gaat, zodat u iedere dag iets anders laat zien/proeven tegen een scherpe prijs. De verandering van uw keuzes tegen een aantrekkelijke prijs kan uw consument verrassen! Durf wel (iets) ruimer te presenteren dan gebruikelijk.

Veel succes.

Overdenkertje
Ken je klant, ken de tijd, ken de actualiteit.

Omzetindex
De voorspellingen zijn kou, harde wind, regen en af en toe een zonnetje. Lastig inschatten, vandaar een omzetindex van 95 punten.