Column

09-03-2018

De Nationale Week Zonder Vlees

De eerste Nationale Week Zonder Vlees hebben we net achter de rug. Initiatiefneemster Isabel Boerdam vindt dat elke dag vlees eten niet meer van deze tijd is. De voornaamste reden hiervoor is niet het dierenleed, maar een beter milieu. Want, zo schrijft de website www.weekzondervlees.nl, als je 1 week per jaar geen vlees eet bespaar je:

  • 7 maanden douchewater
  • 114 kilometer autorijden
  • 1 blije kip
  • 7 maanden werk voor een boom

Los van uw persoonlijke mening over dit onderwerp is deze ontwikkeling voor ons als AGF’ers een enorme kans. Wat je namelijk de laatste jaren als ontwikkeling ziet is dat het besef steeds groter wordt dat elke dag vlees eten niet nodig is en ook slecht is voor het milieu. Hiermee komt vegetarisch eten een beetje los van het ‘oude’ argument dierenleed daarmee wordt de discussie ook wat minder zwart wit. Als je gevoelig bent voor het argument van dierenleed heb je eigenlijk maar één optie en dat is volledig stoppen met vlees en aanverwante dierlijke artikelen. Dit gaat vaak gepaard met mensen die zeer stellig zijn in hun mening en ook soms wel een beetje extremistisch zijn in hun standpunt. Dat is slecht voor het imago van vegetariërs en vegetarisch eten.

Alleen nu je als consument gewezen wordt op de negatieve effecten voor het milieu krijgt vegetarisch eten er een nieuwe doelgroep bij. Ook is het laagdrempeliger, want ook al zeg je als consument, ik stop niet met vlees eten, maar doe het minder, dan alleen al draag je bij aan een beter milieu. Het grote voordeel is dat dit niet zo ingrijpend is op je eetpatroon en je toch een goed gevoel geeft, je spaart immers het milieu. Ik verwacht dan ook dat die doelgroep, mensen die niet dagelijks vlees eten, enorm gaat groeien in de komende jaren.

Iemand die niet dagelijks vlees eet wordt een flexitariër genoemd. Ik ben er zelf ook één. Ik doe dit omdat sommige gerechten geen vlees nodig hebben en ik ook gevoelig ben voor het argument milieu. Het is voor mij en mijn vrouw echter wel een beetje zoeken, zeker in het begin, naar smaakvolle vegetarische gerechten. Want gekookte aardappelen en bloemkool eten wij zeker niet zonder vlees. Hier komt onze rol als AGF-branche om de hoek kijken. Met goede recepten en tips kun je consumenten nog makkelijker overtuigen om vegetarisch te eten.

Vlees kun je prima weglaten of vervangen door producten die op soja gebaseerd zijn (tofu/tahoe). Ook de toevoeging van noten is verstandig als je geen vlees in je gerecht hebt, dit voegt namelijk een andere smaak en structuur toe. Uit eigen ervaring vind ik het Biet Wellington recept van Albert Heijn verrassend lekker. Deze vegetarische variant van Beef Wellington is erg lekker. Door de toevoeging van (gedroogde) paddenstoelen krijgt het gerecht een verrassende umami (hartige) smaak.

Naast alle ideologische argumenten om minder vlees te eten blijft ook het gezondheidsargument staan. Groente en fruit eten is gewoon gezond en bijna iedereen doet het te weinig. Bijna automatisch ga je meer groente eten als je geen vlees eet.

Wat mij betreft alleen maar goede redenen om als AGF branche volledig achter het flexitariër principe te gaan staan. We zijn de tijd voorbij dat vegetariërs als geitenwollensokkentypes of bomenknuffellaars worden gezien. Flexitariër zijn is hip! En het voordeel is dat vegetarisch eten voornamelijk bij de AGF-specialist vandaan komt!

Overdenkertje
Verandering van spijs doet eten.

Omzetindex
Als je in de ochtend de vogeltjes hoort fluiten, dan weet je dat het voorjaar eraan komt! Vandaar een stijging in onze omzetindex en gaan we naar 95 punten.