Column

09-02-2018

Duizend echte fans

Ik ben vrijwilliger bij mijn voetbalvereniging. Daar brengen we een businessmagazine uit speciaal gericht op onze sponsoren, allemaal mkb’ers zoals u. In dit blad schreef Pieter Zwart dit jaar een column. Pieter is een jonge sportjournalist uit onze regio die snel carrière maakt bij onder andere VI en deze maand de prijs Sportjournalistiek Talent van het Jaar in ontvangst mocht nemen. Pieter schreef een column over duizend echte fans. Deze column sluit volgens mij goed aan op u en ons. Als je leest dat wij de Nederlandse eredivisieclubs zijn, de supermarkten de topclubs van de grote andere Europese competities en de fans onze klanten. Soms lijkt het in het voetbal en in het bedrijfsleven dat groot altijd maar beter is. Pieter Zwart vindt van niet, daarom hieronder zijn column.

Paris Saint-Germain voetbalt dit seizoen met een voorhoede die bij elkaar meer dan vijfhonderd miljoen gekost heeft. Neymar (€ 222 miljoen), Kylian Mbappé (€ 180 miljoen), Edinson Cavani (€ 64 miljoen) en Julian Draxler (€ 42 miljoen) zijn de smaakmakers van de Franse uitdager van de topclubs in Duitsland, Engeland en Spanje. Als PSG-trainer Unai Emery naast zich kijkt in de dug-out, dan ziet hij daar spelers als Ángel Di María (€ 63 miljoen), Lucas Moura (€ 40 miljoen) en Javier Pastore (€ 42 miljoen) zitten.

Op het eerste oog lijkt de peperdure selectie van de Parijzenaren symbolisch voor een megalomane wereld, die de grip met de realiteit totaal is verloren. Wie de moeite neemt om in de jaarcijfers van clubs als PSG te kijken, ziet echter iets anders. In tien jaar tijd is de omzet van de Franse club met meer dan vijfhonderd procent gestegen, van nog geen honderd miljoen naar € 521 miljoen in 2015/16. Daarin staat PSG niet alleen: bijna alle internationale topclubs kunnen vergelijkbare groeimarges overleggen.

Op alle financiële indicatoren is het Europese clubvoetbal gezonder dan ooit. Sinds de introductie van Financial Fair Play in 2011 zijn de schulden van Europese clubs gedaald van 1,7 miljard naar driehonderd miljoen euro. Een direct gevolg van de globalisering. Het geld wordt niet meer verdiend in eigen land, maar over de hele wereld. Barcelona speelt met het Japanse Rakuten op de borst, Manchester United met het Amerikaanse Chevrolet en zowel PSG als Real Madrid met Fly Emirates uit de Verenigde Arabische Emiraten. De grootste concurrent van Fly Emirates – Etihad Airways – is terug te vinden op het shirt van Manchester City. Wie de jaarverslagen van de grootste clubs doorploegt, ziet deals terug met bedrijven uit alle uithoeken van de wereld.

Voor Nederlandse clubs is dat een slag die niet meer te winnen valt. Het gevecht om de internationale groeimarkten is gestreden en de Eredivisie heeft naast de hoofdprijs gegrepen. Het goede nieuws is dat dit helemaal niet vervelend hoeft te zijn. Dat is de les die getrokken kan worden uit andere markten waar de afgelopen periode globalisering heeft plaatsgevonden.

In Silicon Valley, de bakermat van de Amerikaanse computerindustrie, heeft dat zelfs geleid tot de wet van ‘a 1000 true fans’. De gedachte hierachter is dat jij als ondernemer slechts duizend trouwe klanten nodig hebt om rendabel te zijn. Stel dat die duizend fans ieder jaar honderd euro besteden aan wat jij maakt, dan heb je al honderdduizend euro. Dat is vaak ruim voldoende om van te leven. Het mooie is dat duizend te doen is. Tot duizend kun je tellen. Als je elke dag een fan maakt, duurt het maar drie jaar. Voetbalclubs hoeven deze duizend fans zelfs niet eens te verzamelen. Die zitten iedere week al op de tribune. Het enige wat je nog hoeft te doen, is de focus verplaatsen van groei naar loyaliteit. Vertroetel de mensen die je liefhebben. Koester de niche. Niet iedere club hoeft te globaliseren.

 

Overdenkertje
Als jij iedere week het leven van duizend fans een beetje mooier maakt, dan mag je daar heel erg trots op zijn. Zelfs als dat betekent dat Neymar nooit in jouw shirt gaat spelen.

Omzetindex
Een minimale nachtvorst blijft zich voortzetten. Hopelijk houden we het heerlijke zonnetje erbij. Wederom 85 punten deze week.