Een vriendelijk woord zegt zoveel
Als een klant in een winkel komt zijn er veel verwachtingspatronen. Een klant heeft een probleem en wil dat probleem oplossen, zo zou je verkopen kunnen noemen. Dat klopt eigenlijk wel. Een klant heeft een probleem, ze wil wat op tafel zetten. De winkel die dat probleem het best op kan lossen is de koopman. Nu is het niet zo dat het alleen maar om aankopen gaat. De mogelijkheden voor een ondernemer, om het probleem van de klant elegant op te lossen, zijn legio.
Wat denk je van goed advies en een vriendelijk woord, dat zegt zoveel meer dan alle reclame-uitingen die een bedrijf kan doen. De recepten die je hebt, wat je allemaal laat proeven. De informatie die je beschikt en weet te vertellen over voedsel met een speciale functie (functional food), dat je alleen maar werkelijke topkwaliteit en altijd verse handel verkoopt en er is nog zoveel meer wat je kunt doen.
Een klant wil graag op persoonlijkheid worden aangesproken. Persoonlijk wil zeggen dat je iemand kent of herkent. Gewoon het gevoel geven dat een klant bestaat en geen nummer is, al moet ze soms een nummertje trekken om aan de beurt te komen in de winkel of aan de kraam.
Hoe vaak schaam ik me niet in een winkel waar men als houthakkers met klanten omgaat, het is soms beschamend. Je hebt dan direct de gedachte om er nooit weer heen te gaan, ze gaan het toch niet snappen denk je dan. Dan probeer je het een keer opnieuw, want je hoopt dat ze het zijn gaan snappen. Je bent aan de beurt en de bediende vraagt je: “zeg ’t ma”. Nog niet eens de hele zin, want dat kost waarschijnlijk te veel tijd of moeite. Nu kom ik er niet meer, jammer, want de kwaliteit van de producten die ze verkopen is wel goed, daar lag het zeker niet aan. Nee, het was die houthakster die het niet snapte (beslist geen AGF-zaak). Maar de werkelijke schuldige is de ondernemer, die heeft nooit de moeite genomen om het goed uit te leggen en voor te doen. Personeel is en blijft een uitvloeisel van de ondernemer. Zoals hij is, is en wordt de rest vaak ook.
Nog vaker kom ik gelukkig in winkels waar men het wel snapt. Je komt binnen en voelt je direct thuis, dat is wat ik bedoel. Een klant het gevoel geven thuis te komen, daar wil ze voor terugkomen en dat is de bedoeling van de ondernemer.
Laten we eerlijk zijn, je moet een klant benaderen op een zo’n manier, zoals je zelf ook behandeld zou willen worden. De keus: gewoon doen wat een klant wil en niet meer. Als het wel meer moet zijn, moet het in de verbetersfeer liggen. Alles doen en laten om een klant te behagen, dat moet het parool van het bedrijf zijn.
Denk ook niet dat je er vanuit kunt gaan dat het altijd goed zal blijven. Nee, je moet met regelmaat de medewerk(st)ers trainen op het helpen van klanten. Nooit denken dat het vanzelf gaat, je moet er echt iets voor doen en soms laten doen.
Een vriendelijk woord doet omzet wonderen!!
Veel succes!
Overdenkertje
Als je werk je hobby is, hoef je nooit te werken.
Omzetindex
Het wordt een overwegend regenachtig weekend en met temperaturen rond de 15 graden ook redelijk fris. In de loop van de week neemt de kans op regen af en zal de zon weer vaker te voorschijn komen. Ook loopt de temperatuur toe naar een graad of 22. Wij zetten in op 145 punten.