Specialist
Een veelgehoorde term in de wereld van vers, maar wat betekent “specialist” nu eigenlijk? Als ik Google erbij pak, dan kom ik uit op: iemand die veel kennis van een bepaald onderwerp heeft. Verzamelaar die zich gespecialiseerd heeft in een onderdeel. Iemand die veel weet van weinig.
Toch als je er verder over nadenkt is de term dan wel gerechtvaardigd? Weten we met zijn allen, alles over onze producten? Natuurlijk weten we meer, veel meer dan de “niet” specialisten en de belangrijkste vraag, weet u wat uw klant wilt weten? Want, als dat zo is, kunnen we natuurlijk inspelen op die behoeftes. Kennisdeling is denk ik hierin een begrip waar we met ons allen zoveel mogelijk gebruik van moeten maken. Is uw personeel wel net zo geschoold als u dat bent of komt u misschien zelf ook wel te kort op bepaalde onderdelen? Het is enorm belangrijk dat u en uw personeel uw klanten kunnen adviseren. Bijvoorbeeld waarom bepaalde groente of kruiden specifiek passen bij een gerecht of waarom een product anders is dan gebruikelijk.
Bij ons werkt dat natuurlijk hetzelfde. Ook wij hebben niet alle kennis, maar de kennis die we hebben proberen we met u te delen. Willie Wortel, het weekbericht, uw verkoper, Vol Smaak en zo zijn nog een paar voorbeelden te noemen. Ieder individu kan niet over elk product alles weten, maar ik durf wel te stellen dat we als team dat wel weten. Ik heb het dan over een team dat nog verder gaat dan directe collega’s. De één weet enorm veel over citrus, de ander over paddenstoelen en weer een ander over een andere productgroep. Het is niet erg om een keer te zeggen dat je het niet weet, als we maar niet kansen missen om extra verkoop te generen. Zo werkt dat natuurlijk voor ons, maar ook voor u. Producten die in je (dag)aanbieding staan, daarvan moet je weten hoe het eruit ziet, smaakt, proeft en enz. Wat maakt het onderscheid? Wat maakt het anders dan?
Met nieuw personeel heb je daar tijd voor nodig. Tijd die u iemand moet gunnen en dat kost veel energie voor allen, maar als het goed is wordt dat een keer terug betaald.
Allemaal energie die we in mensen steken, omdat u als team de specialist bent! Met alle respect voor een caissière bij een plaatselijke supermarkt, maar dat is natuurlijk niet wat u of wij zoeken. Het is wel een bepaalde basis, maar dat vraagt men overal. Netjes goedemorgen, het product aanslaan, afrekenen (terugtellen wordt veel gewaardeerd, maar wordt vaak al overgeslagen) en tot ziens, lukt wel. Maar, alles eromheen bepaalt wat u nóg meer specialist maakt. Advies, kennis, presentatie, betrouwbaarheid en service, dat mogen ze bij u verwachten. Het werken met goedkope krachten als scholieren raad ik zeker niet af, maar let wel op de balans en vergeet niet, als jij het gezicht van de winkel bent, dat je er ook zeer regelmatig bent! Tijdens het vullen van een schap of een wandeling in de winkel om welke reden dan ook kun je makkelijker meerdere klanten tegelijk te woord staan, iets laten proeven dan wanneer je er één aan het helpen bent.
Omzetindex
De temperatuur gaat de komende week weer iets omhoog en overdag zullen we net in de dubbele cijfers terecht komen. Van het weekend nog vrij bewolkt en koude nachten, vanaf maandag gaat ook in de nachten de temperatuur omhoog, maar is er wel meer kans op zo nu en dan een bui. Wij zetten in op 90 punten.