Acceptatieniveau

31-08-2019

Het acceptatieniveau is een punt waar moeilijk hoogte van te krijgen is en waar we moeilijk op kunnen anticiperen. Wat accepteert de klant van jou en wat accepteren ze van een ander? Naar mijn idee loopt dat namelijk heel erg uiteen. 

Een consument koopt een zak appelen in de supermarkt. Prima kwaliteit en zo gaat ook de tweede en derde herhalingsaankoop. De vierde keer valt het tegen en de vijfde keer weer goed. De zesde weer tegen en zo gaat het verder. De eerst reactie bij de consument: “Shit, had ik toch beter in het zakje moeten kijken naar bederf”.

Als een identieke situatie zich bij de specialist voor doet, krijgt hij of zij het toch te horen.

“Goh, ik had de laatste keer een slechte appel erbij zetten” of “Goh, de sinaasappelen waren droog”. En we vinden dat we dit netjes moeten oplossen en geven de klant vaak kosteloos nieuwe mee.

Service van de specialist, maar waarom rekenen ze u er wel op af en supermarkt niet? Daar pakken ze het zelf, maar dat is bij de zelfbedieningswinkels tegenwoordig ook.

 

Een klant is kritischer op de specialist omdat daar de verwachtingen hoger liggen, maar dat zegt toch niet dat een ander wel zonder slag of stoot producten mag verkopen die niet naar wens zijn?

Conclusie die ik kan trekken is dat de consument zich vrij voelt om zowel negatief, maar ook positief reactie te geven op je producten. Het allerbelangrijkste, ze staan dan ook open voor advies op maat! Want ondanks dat ze gemakkelijker een klacht bij je deponeren, kun je daar gelijk het aanknopingspunt pakken om de klant te adviseren en zo te binden.

Het acceptatieniveau kunnen we breder trekken en ook zeggen over de zaken we samen doen. Wanneer accepteer je iets wel en wanneer niet. Zowel in handel, in logistiek, in beschikbaarheid, in prijs en ga zo maar door. Is het product te duur waardoor je besluit het niet te voeren? Heb je iets bederf in je handel en is dat beneden of boven het acceptatieniveau? Allemaal zaken waar je over na kunt denken.

Al met al genoeg punten om te overwegen en ieder z’n gedachte over te laten gaan. Wij hebben gelukkig allemaal een gezamenlijk doel en dat is het begrijpen van elkaars keuzes en zo gezamenlijk de consument optimaal weten te bedienen.

Veel succes!

Overdenkertje
Acceptatie van het onveranderbare leidt soms direct tot een nieuwe mogelijkheid. 

Omzetindex
De tropische temperaturen laten we komende week achter ons. Zaterdag nog een zomerse dag met temperaturen rond de 28 graden. Daarna zakt het terug naar een graad of 20 met zo nu en dan zon, maar ook kans op een bui. Ook de laatste regio gaat weer naar school. Wij zetten in op 115 punten.