Klantbeleving
Wanneer was het voor het laatst dat je in het bedrijf hebt gekeken zoals de klant kijkt? Ja natuurlijk, er zijn ondernemers die dat dagelijks of misschien wel ieder uur doen, maar het is heel moeilijk om je in de klant te verplaatsen als je er zelf dagelijks bent.
Een klant krijgt min of meer een momentopname en die kan soms wel 10-15 minuten duren, maar de meeste zijn binnen 5 minuten bij de kassa en floep, de zaak al weer uit. Terwijl jij als ondernemer of medewerker 10-12 uur per dag en dat meerdere dagen per week alles van haver tot gort kent. Vraag af en toe eens aan een kennis of familielid die normaal nooit bij je in de winkel komt om dat wel eens te doen en vraag dan om eerlijke feedback. Dat is meer dan goud waard.
Al jaren weten we uit onderzoeken dat ieder mens een bepaalde beleving zoekt en zo ook de klant. Ze zijn op zoek naar puur vermaak en willen daaraan een goed gevoel overhouden. Ze willen, zoals we dat zo mooi noemen, “geëntertaind” worden in alles wat je te bieden hebt. Ze zoeken beleving. Het totaal aanbod in jouw zaak moet rechtstreeks het hart van klant raken. Dan denk je vaak aan producten, maar denk ook aan jezelf, je collega’s en alles wat je in de winkel kunt zien, ruiken, voelen of proeven. Dan kun je en moet je je als ondernemer afvragen: ben ik op dit gebied nog wel helemaal up-to-date? Mensen kun je opdelen in vele klantentypen. Op iedere school waar je les krijgt in het vak “marketing”, gooien ze je er dood mee. Alle types moet je uit het hoofd kunnen opdreunen.
Wij houden het eenvoudiger, iedere klant die de moeite heeft genomen om bij je in de zaak of aan de kraam te komen is een individu die recht heeft op het beste wat je als bedrijf kunt bieden.
De vraag is dan, in hoeverre heb je alles uit de kast getrokken om het aanbod van beleving dat je aan de klanten biedt en of dit wel interessant genoeg is.
Begin dan weer met de eerste zin van deze column, kijken door de ogen van de klant, dat is het vertrekpunt. Als dat volledig in orde is en je ziet alleen maar redenen voor de klant om juist bij jou te komen kopen, heb je de eerste overwinning al in huis.
Veel succes!
Overdenkertje
Nergens kunnen de mensen meer vers beleving, klantvriendelijkheid en gezondheid halen dan bij jou de groenteman of vrouw!
Omzetindex
Het weekend begint herfstachtig met vanmiddag plaatselijk zware onweersbuien en morgen veel wind. De rest van de week overdag aan de koele kant met temperaturen rond de 20 graden. Een bui en de zon wisselen elkaar af. Voor sommige alweer de laatste week van de vakantie. Er komen dus weer consumenten terug. Wij zetten in op 100 punten.