De prijs is het bewijs?
Het valt mij op dat wij AGF’ers, zeker in deze tijd van het jaar, het vaak over de prijs van een product hebben. Aangezien het rustig is in de handel denkt menig AGF-specialist en handelaar: laat ik eens kijken of ik op de
inkoop kan besparen. Het hele internet, allerlei prijslijsten worden nageplozen om te kijken of het gewilde product ergens (nog) goedkoper te krijgen is.
Ook wij maken ons daar soms schuldig aan immers, je wilt gewoon voor de scherpste prijs inkopen, zodat je ook voor een interessante prijs kunt verkopen met nog een redelijke marge. Niets mis mee, zou je in eerste instantie zeggen.
Toch werd ik deze week door een van onze klanten gewezen op het feit dat het overgrote deel van onze eindklanten (de consument) bij de AGF-specialist koopt, omdat men juist het beste wil. En naast de goede service, advies en mooie producten is het laatste wat uw klant wil: een teleurstelling. Daarmee bedoel ik niet dat u wellicht wat duurder bent dan 1 van uw concullega’s maar dat de consument bij u, de AGF-specialist, een product heeft gekocht wat thuis tegenvalt bij het gebruik. Oud, overrijp of gewoon niet lekker. Dan voelt de klant zich bekocht! Immers, men accepteert vaak dat u niet altijd de goedkoopste bent, maar dan moet het wel goed zijn!
Is het dan niet zo dat in onze zoektocht naar de beste prijs, wij vakmannen en vrouwen veel te
gemakkelijk het risico accepteren van een tegenvaller? Iedere verandering is immers geen verbetering. U en wij snappen nog wel dat merk A dat weliswaar duurder is wellicht beter smaakt dan merk B als u dit een keer is overkomen, maar de consument snapt het denk ik veel minder goed. Want die kocht het bij u (en ons) de groentespecialist, dus dan verwacht je het beste!
De grootste reden om niet terug te komen bij de AGF-specialist, blijkt uit onderzoek, is na een gebrek aan klantvriendelijkheid een tegenvallende kwaliteit van het product. Als we dat weten omdat dit voor ons is onderzocht. Dan moeten we toch met z’n allen het maximale doen om dit te voorkomen? Dus stop met bezuinigen en start met investeren in kwaliteit en continuïteit, ook in de rustige maanden van het jaar. Uw klant zal er voor terug blijven komen, en nog belangrijker, een ambassadeur zijn voor uw zaak. Elke keer als het gesprek met die kennis of buurvrouw komt op een tegenvaller uit een van de supermarkten.
Als voorbeeld wil ik noemen dat wij een duidelijke trend zien naar exclusieve onderscheidende
producten. Neem bijv. de gevlogen mango. Tot voor kort nog maar bij een handvol van onze klanten in het assortiment. Nu zien we steeds meer van onze klanten overstappen naar dit superfruit of tropische verrassing. Want dat zijn ze! Want, ondanks de hogere prijs, zal iedere klant beamen dat deze vrucht inderdaad een ‘’Wauw’’ sensatie op de tong is die bijna nog geen consument ooit geproefd heeft.
Tenslotte, een goede ambachtelijke slager staat toch ook bekend om zijn haasbiefstuk van 50-60 euro per kilo. Kunnen wij dan ook niet bekend zijn om een super mango (u mag ieder product hier invullen) die weliswaar 4,5 of 6 euro per stuk of portie kost, maar wat men alleen kan vinden bij u de AGF-specialist?
Dus eindig ik met een heel bekende slogan: ’’Kwaliteit wint altijd’’. En ZEG het niet alleen maar DOE het ook voor de volle 100% en de consument zal u zeker weten te vinden
Veel succes!
Overdenkertje
Kwaliteit wint altijd!
Omzetindex
Na deze week waar sommige een laagje winterweer en andere een heel pak hebben gekregen gaat de temperatuur in de loop van de week wat omhoog en neemt de kans op sneeuw af. In het weekend nog wel zo nu en dan wat natte sneeuw. In de nachten een paar graden vorst en overdag temperaturen rond de 5 graden. Wij zetten in op 90 graden.