Ben ik tevreden over…?
De regelmaat is weer ingetreden, de goede voornemens misschien alweer over boord en men valt weer terug in patronen. Zelf vind ik na al deze feestdagen de regelmaat weer prettig, maar anderzijds is het in onze handel weer taai om extra te verkopen. Het is een rustige periode en die wordt door velen gebruikt om te kijken hoe alle processen lopen.
De vraag die veel ondernemers zich nu voorhouden is: ben ik tevreden over personeel, presentatie, prijsbeleid, product, leveranciers, promotie, noem het maar op.
U doet dit en wij doen dit ook, daarom is het ook goed om hier samen over te praten, zodat wanneer er minder tijd voor is alles weer gestroomlijnd loopt.
Als we het stukje prijs uitlichten is het een lastige kwestie. Wij hebben natuurlijk te maken met het verhoogde btw-tarief en dan zien we deze tijd voornamelijk de groenteprijzen fors fluctueren.
Klanten die in oktober ervoor hebben gekozen contracten af te sluiten profiteren nu optimaal, zo zie je dat ook bij de retailers. De prijs in de vrije handel is hoog, maar de contracten lopen natuurlijk nu ook door en daar maakt men gebruik van. Verkoopprijzen worden bij ondernemers met contractprijzen vaak wel iets opgeschroefd, maar blijven onder de actuele marktwaarde zitten, waardoor dit zoals elk jaar veel vragen oproept bij de personen die dit niet hebben.
Over het product wil ik als voorbeeld nemen de Vol Smaak flyer van afgelopen week.
Voor de bedrijven die geen deelnemer zijn, deze week verkochten de ondernemers witlof €0,99 per 500 gram en Cara Cara navels €2,99 per kilo. Enerzijds een knaller, anderzijds een luxe product. Beide verdienen een brede presentatie, echter verdient het luxe product altijd de persoonlijk aandacht in mijn ogen. Een knaller zegt het al, de prijs moet het doen. Het is een doorgaans bekend artikel.
In het geval van de Cara Cara is alles anders. Je doelgroep is dan wel kleiner, maar ik durf wel te zeggen dat dit trouwere klanten zijn dan je koopjesjagers. Dus in aantallen voor die week zal er uit de knaller meer komen, maar de terugkerende klant komt eerder uit het luxe product. Een product welke buiten de speciaalzaak om nergens te vinden is. Compleet anders dan een gewone sinaasappel, zeer makkelijk herkenbaar aan het rode vruchtvlees, maar toch geen rood sap en ook nog eens heerlijk zoet! Met zulke afwijkende kenmerken kan uw consument toch ook moeilijk afwijken als ze een herhalingsaankoop willen doen? En aandacht van personeel hiervoor vind ik het persoonlijk aanbieden en mensen uitnodigen te proeven. Want alleen een proefschaaltje is toch nog redelijk passief. U mag toch wel van uzelf en uw personeel verwachten dat ze dit vriendelijk adviseren te proeven? In het begin misschien ongemakkelijk, maar ook dat kan een automatisme worden.
Veel succes!
Overdenkertje
Winnaars hebben een plan, verliezers nooit. Wat is uw plan voor dit jaar?
Omzetindex
Na regen komt zonneschijn, dat is deze week zeker het geval. De bewolking trekt weg en de zon komt eindelijk weer tevoorschijn. Dit gaat dan wel gepaard met temperaturen rond het vriespunt en in de nacht zeker een paar graden vorst. Wij zetten in op 90 punten.