Koeien in de wei en de vraag waar u van baalt?!

11-01-2019

Enige tijd geleden was ik op een seminar van een automatiseerder in de AGF. Tijdens deze seminar werd de toekomst van de AGF-handel besproken. Nu bestond de dag voornamelijk uit sprekers met een hoog goeroegehalte en zweverige verhalen die ver van ons bed staan.

Toch was de laatste spreker er een die op een zeer eenvoudige manier een aantal interessante stellingen naar voren bracht. De dag werd namelijk afgesloten door Jos Burgers, een schrijver en spreker op het gebied van ondernemen en management. 

Persoonlijk vind ik Jos zijn sterke punt liggen in het feit dat hij moeilijke onderwerpen als onderscheidend vermogen, kinderlijk eenvoudig uitlegt. Zo zegt hij over onderscheidend vermogen en ondernemers het volgende. ‘Mensen lijken erg op koeien, ze lopen een wei in en wat doen ze? Ze gaan naar het stuk gras waar de rest van de kudde met koeien staat. Dit doen ze omdat ze denken; Daar zal het gras wel groen zijn. Maar de praktijk wijst uit dat je in de kudde vooral midden in de shit staat.’ Deze tamelijk eenvoudige vergelijking is makkelijk te trekken naar de alledaagse praktijk van ondernemen. Wij, als ondernemers, moeten op zoek naar ons stukje in de wei, daar waar weinig andere koeien en vers groen gras is.

Volgens Jos Burgers is het daarom ook een kwestie van kiezen en keuzes maken. Een van zijn belangrijke speerpunten is omdenken. Hij zegt, het gevaar is dat we overal goed in willen zijn en alle klanten willen bedienen. Daarom is zijn stelling; denk eens na over de klanten die je over drie jaar niet wilt bedienen. Want dan weet je namelijk ook waar jij je wel op wil richten. In dat licht stelt hij ook, ga op zoek naar de vraag waar u van baalt. Dus stel uzelf de vraag, van welke vraag van een klant balen wij? Zijn beredenering hierachter is simpel. De vraag waar u van baalt is een behoefte die u tot op heden nog niet invult.

Om dit naar onze branche te vertalen betekent het dat onze wei vol staat met koeien, grote (supermarkten) en kleine (andere zelfstandige ondernemers). De kunst is om in dit geweld onderscheidend te zijn en blijven. Dit lukt vaak het beste wanneer u duidelijke keuzes maakt, voor uzelf maar ook voor uw klant. Dus kies een basisbehoefte (gemak, zekerheid, winst of status), zoek een stukje groen gras (iets wat nog niemand anders doet) en richt uw bedrijf daar op in, dan komen de klanten die daar waarde aan hechten vanzelf naar u toe. Een van de belangrijke ideeën van Jos Burgers is, investeer geen geld in advertenties, maar investeer geld in klanten. Deze klanten worden dan vanzelf ambassadeurs die andere klanten naar uw winkel sturen en dat is veel effectiever dan adverteren.

Toegegeven worden sommige dingen wel erg simpel en eenvoudig weergegeven, maar de gedachte achter hetgeen wat hij zegt klopt wel, wanneer je onvoldoende keuzes maakt ben je niet onderscheidend genoeg en geef je klanten onvoldoende redenen om bij je te komen.

Jos Burgers heeft een aantal van zijn tips in korte filmpjes op YouTube beschikbaar gesteld. Via een klik op onderstaande links kunt u deze bekijken. Ik zou zeggen laat u uitdagen om dingen anders te bekijken!

Overdenkertje
Het eerste voorjaarsgras is bij de groentespecialist wel groener dan bij de buurman.

Omzetindex
De winter zet nog niet echt door. Het blijft vrij zacht voor de tijd van het jaar met temperaturen rond de 8 graden. Ook de eerste sneeuw is nog niet te bekennen, maar een bui kunnen we met regelmaat verwachten. Wij zetten in op 90 punten.