Kennis en kunde

26-10-2018

Vakkennis weten we allemaal, is essentieel in ieder vak. De afgelopen tijd is dat mij nog meer opgevallen dan ik eigenlijk al dacht.
Ik ben oriënterend naar een mountainbike en loop de plaatselijke specialist binnen. Na verloop van tijd komt er een medewerker naar mij toe en vraagt of hij kan helpen. Een onverzorgd uiterlijk en een vrij sobere uitstraling voorspelde weinig goeds. En terecht blijkt, want nadat ik mijn wensen kenbaar maakte moest ik letterlijk vragen om advies. Ik kreeg een reactie van “dan moet je voor dit merk gaan en het zijn allemaal goede fietsen, hoe duurder hoe beter”. Ik was er snel klaar mee en vertrok eigenlijk ontevreden uit de winkel.

Een week later volgde poging twee. Dezelfde winkel, andere persoon (wat later de eigenaar bleek te zijn) die me aansprak. Verzorgd, goede uitstraling, dat schept verwachtingen. Dezelfde vraag gesteld. Met dit merk heb je de beste prijs-kwaliteit verhouding. Topfietsen bla bla bla. Commercieel verhaal en alles wat hij had was helemaal het einde. Vragend naar mijn budget bleef ik aan de veilige kant. Mijn budget vond hij dusdanig belangrijk en zocht daar wel een fiets bij. Maar voor mijn gevoel moest het andersom. Ik heb wel een richtprijs in gedachten, maar dat de fiets past bij mijn wensen, is van groter belang. Er werd geprobeerd mij een fiets aan te praten passend in het budget. Toch maar weer ontevreden vertrokken.

Dezelfde dag naar een andere speciaalzaak gegaan. Ik werd aangesproken en vertelde mijn wensen. Eindelijk iemand die me begreep. Spontaan, kennis en kunde! Advies op maat en hij legde mij dingen uit waaruit bleek dat hij goed op de hoogte is van de technische specificaties. Diverse verschillen per fiets kwamen te sprake, een proefritje werd aangeboden. Alle voors en tegens op een rij en zonder te sturen kreeg ik een goed idee welke afweging ik moest maken en waar ik voor mezelf de eisen moest bepalen. Eindelijk, voldaan naar huis.

Door alles goed af te wegen kwam ik op een merk uit welke ze helaas niet bij het laatstgenoemde bedrijf verkopen, maar wel waar ik met ontevreden gevoel naar huis ging. Daarom maar voor poging drie. Weer een andere medewerker. Uitgelegd dat ik inmiddels twijfelde tussen twee merken (1 welke hij verkoopt en 1 welke hij niet verkoopt). Een eerlijk antwoord volgde. Prijs/kwaliteit concurrerend aan elkaar en hij vertelde dat kleine specificaties het verschil maken. Goh, dacht ik het kan dus toch! Eerlijk, gedegen advies en iemand die niet pusht

In de AGF is het natuurlijk niet veel anders. Er is denk ik één verschil te noemen en dat is dat u waarschijnlijk maar 1 kans krijgt van de consument. Door de lagere aankoopwaarde gaat het proces oriënteren en kopen natuurlijk veel sneller. Toch wil een consument regelmatig geadviseerd worden en is het belangrijk dat je de behoeften van de klant goed inschat. Een verzorgd uiterlijk en een positieve uitstraling doet al veel. Kan iedereen meer vertellen dan alleen “dit is wat u zoekt” of “deze zijn lekker”? Ken de smaak, maar weet ook iets meer te vertellen. Leg de onderscheidende punten uit. Vast merk, beste omstandigheden qua teelt, komt van die teler noem maar op. Een klant binden op kennis en kunde is volgens mij sterker dan op prijs. Terugkomend op het eerdere voorbeeld heb ik uiteindelijk mijn keuze besteld en zal ik deze binnenkort testen en waarschijnlijk kopen. Maar, wanneer ik met mensen in mijn omgeving hierover spreek zal ik ze toch adviseren naar een andere speciaalzaak te gaan.

Veel succes!

Overdenkertje
Kennis is macht, maar delen is de kracht.

Omzetindex
De temperatuur daalt dit weekend verder naar een graad of 6 op maandag. In de loop van de week loopt de temperatuur weer wat op, plaatselijk rond de 15 graden. De zon laat zich meer zien en de kans op regen neemt af. Ook de herfstvakantie is weer voorbij. Wij zetten in op 95 punten.