Ondernemer vaar je eigen koers!

20-07-2018

Postuma AGF juicht toe dat alle zelfstandige groente- en fruitondernemers hun eigen koers varen en dat juist daar de grootste kracht van de AGF-specialist in zit. Geen eenheidsworst, maar diversiteit en specialisme als uw en ons handelsmerk!

Dit vindt je ook weer in het enorm uitgebreide en diepe assortiment dat wij zelf voeren. Wij willen niet voor jullie kiezen, of onze wil opleggen in een arrogante veronderstelling dat wij het beter zouden weten dan onze klanten, die toch uiteindelijk het dagelijks contact hebben met de consument. Tenminste zo zou het moeten zijn, weten wat uw klanten willen of zoeken.  Ik geef ook toe dat in bepaalde situaties van nood wij wel de handschoen voor de ondernemer willen overpakken, maar dit is tijdelijk en gedreven door hulpvaardigheid en het feit dat we het samen moeten willen doen en dan moet je juist volhouden waar anderen misschien al zouden afhaken.

Dit als intro zeggende is er in mijn vakantie, en ik ga er maar vanuit dat er meer zijn zoals mij, die juist als ze de voetjes op de stoel hebben liggen hun eigen bedrijf en ondernemersrol even van een afstandje gaan bekijken en daarvoor wil ik u in de ze column een stukje inspiratie bieden.

“Een ondernemer is als een schipper van een zeilboot”

Om je eigen koers te varen moet je twee dingen weten. Waar je bent en waar je eindbestemming ligt. Klinkt heel simpel, maar hier gaan heel veel mensen al de mist in dus neem je tijd. Waar staat mijn onderneming en waar wil ik met de onderneming of winkel zijn over 1 maand, 1 jaar, 5 jaar.

Nu heeft het varen met een zeilboot (je bedrijf) een grote uitdaging en dat is de wind. Die waait namelijk niet altijd uit de richting die jou goed uitkomt. De wind waait ook niet altijd met dezelfde kracht. En elke zeiler kent de volgende regel: Je kunt de wind niet veranderen qua richting en kracht, maar wel de stand van de zeilen. Het is dan ook de stand van de zeilen, niet de richting van de wind die bepaald welke koers je vaart.

Op weg naar je bestemming kun je soms de wind tegen hebben. Dan komt de wind recht van voren en dat is nu precies de richting, waar je dan met een zeilboot niet kunt varen. Maar je doel ligt wel recht vooruit. Om daar toch te komen zal je moeten laveren om uiteindelijk je doel te bereiken. Laveren is schuin tegen de wind in zeilen en kruisen en dat kost heel veel inspanning en tijd, maar doe je het niet dan valt de wind uit je zeilen en drijf je uiteindelijk alleen maar achteruit.

De wind moet je je voorstellen als alles wat er in de wereld om ons heen gebeurd en veranderd, in wetgeving, veranderend consumentengedrag, andere concurrentie, personeelsaanbod, besteedbaar inkomen van de consument en een supermarkt die er weer bijkomt in uw dorp of wijk.  Dingen dus waar je zelf geen invloed op hebt, maar die wel invloed uitoefenen op je bedrijf. En je moet er wel wat mee, want doe je dat niet dan doet de wind wel wat met jou en je bedrijf. De wind kan juist ook nieuwe kansen brengen en dan moet je dus je zeilen bijstellen en misschien ook je koers zodat je je voordeel kunt doen met de veranderende wind.

Denk bijvoorbeeld alleen maar eens aan het feit dat consumenten meer willen betalen voor vers, gezond en kwalitatief eten, wat kun jij daarmee? Misschien toch ook die duurdere, maar ook betere producten inkopen (vliegtuig mango’s, luxe aardbeien of kersen) in plaats van misschien te veel bezig zijn met de prijs op uw buitenbord? En zo zijn er legio mogelijkheden te bedenken en welke kiest u om op in te spelen?

Veel succes!

Overdenkertje
De pessimist klaagt over de wind, de optimist verwacht dat deze draait en de realist stelt de zeilen bij. Wie ben jij?

Omzetindex
In het weekend tijdelijk iets minder warm met temperaturen rond de 25 graden en in het zuid(oost)en een kleine kans op een bui. In de loop van de week gaat de temperatuur weer omhoog en zal het op veel plaatsen tropisch warm worden. Wij zetten in op 115 punten.