Wat is echt belangrijk?
Deze vraag zal veel verschillende antwoorden op leveren. De één leeft voor zijn nieuwe motorfiets, scouting, sport, shoppen of theater en de ander is een familieman of vrouw en zullen hun partner, ouders en/of kinderen noemen en zo kan ik nog heel lang doorgaan. Deze vraag is wat we ons allemaal van tijd tot tijd moeten afvragen en terecht, want het is een belangrijke vraag. Het heeft te maken met prioriteiten stellen, want we kunnen allemaal maar één ding als eerste aanpakken en dan komt het tweede en het derde pas, etc. etc.
Dan nu terug naar ons vak en dan heb ik het met name over de winkels, maar op de markt is deze trend inmiddels ook ingezet. “Blurring” is de moderne term die zegt dat veel winkels in de afgelopen jaren artikelen zijn gaan verkopen die ze eerst niet in het assortiment hadden. Een voorbeeld is de Hema die vorig jaar is begonnen met het aanbieden van (gesneden) vers fruit, maar bijvoorbeeld ook de bouwmarkten die tegenwoordig massaal perkgoed aanbieden in deze tijd van het jaar. Bij de groentemannen en vrouwen hebben we de beweging gezien naar maaltijden (met vlees), nootjes, toetjes, koeken, wraps etc. etc. Het zijn allemaal aanvullingen met extra omzet. Dat was en is het plan, maar ondertussen kosten deze dingen wel arbeid en aandacht in vele opzichten.
Met alleen maken ben je er niet, je moet het ook nog aanprijzen en iedere verkoopmedewerker weet dat je een klant tot één of twee aankopen extra kunt verleiden. Je moet dan kiezen en dat geldt niet alleen voor het aanprijzen, maar ook wat je legt op de A locaties (meest in het oog springende plaatsen) in je winkel of op je marktkraam.
Ik sprak een markt groenteman die al enige tijd zegt dat zijn groente verkoop fors in de lift zit en dan praat ik gewoon over hele bloemkolen en kroppen sla dus zo ouderwets als het maar kan. De consument is op zoek naar goede verantwoorde groente, want groente is hot en trendy en dat zal het de komende jaren ook blijven en in diezelfde stroom krijgt fruit ook steeds meer de aandacht van de consument.
De vraag is of uw winkel of marktkraam nog het toonbeeld is van verse groente en fruit? Is het overtuigend dat u de beste groente en het lekkerste (seizoens) fruit aanbiedt? Is het een spel van verse verleiding? Laat u uw klant vol trots uw overheerlijke mandarijnen en watermeloenen proeven? Dat is namelijk uw grootste troef! Die wraps, nootjes of toetjes kan de consument ook elders halen bij een van uw buur(t) versspecialisten, maar die mandarijnen koopt de consument nu nergens zo lekker als bij u! Uw groente is de allergezondste en meest verse uit de omtrek en waar mogelijk ook nog uit de buurt! Dat is pas onderscheidend en zal uiteindelijk bepalen of u meer consumenten aan u weet te binden of niet…
We hebben het tij mee van de gezonde en dus verse voeding. We hebben het dagelijks in onze groothandel in al haar facetten in huis en we geven u daarmee elke dag de voorzet. Zoals u en uw medewerkers weten, is het bijzonder speciaal. Zeker in vergelijking met de eenheidsworst die bij de supermarkten ligt en waarvan veel consumenten denken dat dat dus de standaard is. Ga ervoor en geef aandacht en prioriteit aan uw inkoop en presentatie van deze schat aan smaken en vitamines.
Overdenkertje
Wat je aandacht geeft gaat groeien!
Omzetindex
Zomerse temperaturen in het vooruitzicht dus kom maar op met die heerlijke watermeloenen en al dat andere overheerlijke fruit! Wij zetten in op 125 punten!