Waar ligt uw aandacht?

11-05-2018

We naderen Pinksteren, we zitten volop in de asperges en in de aardbeien. Waar ligt nu uw aandacht? We hebben meer kennis, meer service, betere producten, betere telers en noem maar op, maar toch liggen aardbeien en asperges overal.
We hebben een periode van heel mooi weer achter ons, de asperges en aardbeien werden overal in grote getale verkocht. De behoefte is er.

Als ik kijk bij ons zelf op de verkoopafdeling, wanneer u de inkopen doet, valt het op wanneer een klant 1 of 2 dagen geen aardbeien of asperges koopt. Dat is toch vanzelfsprekend in deze tijd? En omdat het allemaal vanzelfsprekend is, kunnen we toch ook onze aandacht iets meer verdelen?

Zo staat Moederdag voor de deur en alle moeders zijn dol op aardbeien. U heeft ze liggen, aardbeien. Zou het een leuk idee zijn om cadeaupakketten te verkopen voor 10 weken lang gratis aardbeien? U verpakt 1 bakje aardbeien, maakt een waardecheque / stempelkaart en de gelukkige ontvanger kan 10 weken lang (onder door u uitgewerkte voorwaarden) gratis aardbeien afhalen. Hoe leuk is dat? U heeft 10 weken een (nieuwe) vaste klant in de winkel, welke u hopelijk kunt verleiden tot een vaste klant voor altijd!

Daarnaast kunnen we onze aandacht verleggen naar producten waar het onderscheid nog groter is. Begrijp me niet verkeerd, we moeten zeker laten zien waar de behoefte ligt. Wel kunnen we het product waar compleet onderscheid ligt, daar bijvoorbeeld in gelijke mate bij presenteren. Dat is misschien wel net de strik om uw klant, dat u hem/haar voor u heeft gewonnen als (voorlopige) vaste klant.

Het mooiste voorbeeld hiervan is zeer actueel, namelijk Satsuma mandarijnen… Een product dat te teer is om te verpakken, een product dat echt ontzettend lekker is en mandarijnen is toch ook wel zo’n gemeengoed wat iedereen lekker vindt. Het grootste voordeel bij deze mandarijnen is, wanneer het in de smaak valt, kunnen ze niet bij de supermarkt terecht om hetzelfde of een soortgelijke te kopen. Met deze mandarijnen heeft u, naar mijn mening, toch een allemansvriend in huis. Groot of klein bijna iedereen vindt zo’n mandarijntje fijn! En vergeet vooral niet, u bent exclusief, u bent onderscheidend! Mandarijnen is dan wel een groot artikel als voorbeeld, maar er zijn ook een tal van kleine artikelen te noemen waar dit op van toepassing is. Presenteer dit in kleinere mate en steek hier uw energie in. Door het te laten proeven en uw klant te overtuigen kan de weg naar herhaling alleen maar naar u leiden. Wanneer u alleen maar de focus op aardbeien en asperges hebt liggen, er vanuit gaande dat u dit daardoor ook veel verkoopt, dan is het voor de consument een stuk makkelijker om daarna op een willekeurig adres een herhalingsaankoop te vinden.

Veel succes
Team Postuma

Overdenkertje:
De ultieme onderscheiding is wanneer de weg van herhaling alleen maar naar jou kan leiden.

Omzetindex
Het Pinksterweekend in hetvooruitzicht en bovendien met heerlijk weer… Tel daarbij op een tal van onderscheidende producten en dan zijn wij overtuigd van een goede omzetindex! Voor deze week 125 punten!