header
divider

Week 19, 2018

Hemelvaart, 9 mei
Moederdag, 13 mei
VEG., 20 & 21 juni

Drukke weken

Daar gaan we dan, de 10 drukste weken van het jaar liggen voor ons!
Er zal veel handel beschikbaar zijn, de consument is bereid om de deur uit te gaan voor extra lekkere en voordelige spullen. Het weer laat het in het algemeen in deze periode toe en het zindert dan gewoon in de handel! Een mooie periode.
Het zal in deze weken dan ook belangrijk zijn om actueel en uitbundig te presenteren, de klant verleiden met al die mooie handel die er te koop is. En knoop dit maar in uw oren: in deze periode dat het weleens vanzelf lijkt te gaan legt u een belangrijke basis voor de vaste gang van deze consument voor de rest van het jaar. Dan zou het toch mooi zijn als u in deze periode een goede en degelijke vaste klantenkring kunt opbouwen waarvan u kunt profiteren op momenten dat het iets minder gaat. Laat dit naast het lekker veel verkopen een doel zijn waar u voor gaat, want behoefte aan een vaste klantenkring heeft iedereen. Succes!

13 mei
Moederdag, niet vergeten, er is veel mooie lekkere handel voor traktaties op moederdag. Dus geeft het aandacht en scoor met een goede verkoop!

Nieuw
Vanaf morgen of maandag zijn er weer Nieuw-Zeeland Zespri Kiwi-Gold beschikbaar. Dit jaar zullen er veel grove maten beschikbaar zijn en minder kleine. Dat zal zich ook uiten in de prijs, de grote maten zullen niet duurder of zelfs goedkoper zijn dan de kleine maten. Ons advies: focus u op mooie grove maten en laat al uw klanten weten dat ze er weer zijn. De Gold kiwi is erg gewaardeerd, omdat deze wat zoeter is dan de green kiwi. Dus: laat proeven, presenteer ze groot en verkopen maar!

Moederdag
gelelijn

Compliment van de week

Moet je eens kijken naar deze presentatie! De lekkerste producten mooi uitgestald om de klant zo de winkel in te lokken! Deze presentatie kwamen wij tegen bij Silvio Houweling in Heemstede.

Compliment
Compliment 1
gelelijn

Sumo citrus nu verkrijgbaar bij Postuma!

In 2011 werd Sumo citrus voor het eerst op commerciële schaal geteeld in Californië. Dit bijzondere fruit wordt geproduceerd in de regio Central Valley. Sinds het eerste commerciële seizoen is er jaarlijks nieuwe aanplant bijgekomen en het programma blijft zich verder uitbreiden. "Vorig jaar hebben we één miljoen dozen geëxporteerd," vertelt Roger Griess van Suntreat. "Dit seizoen zullen dat er 3 miljoen zijn en de komende 7 tot 8 jaar zullen we blijven groeien," vervolgt Griess.

Proeverijen in winkels drijven afzet op
Sumo citrus is een uniek product. "Er is geen vergelijkbaar product op de markt," legt Griess uit. "De easypeeler is sappig en pitloos. Zijn 'lelijke' uiterlijk maakt consumenten nieuwsgierig maar zodra zij het fruit eenmaal geproefd hebben, blijven ze het kopen." Veel mensen hebben kennis gemaakt met Sumo citrus door proeverijen in supermarkten. Dit jaar zal het fruit te proeven zijn bij alle Sam's Club vestigingen in het land. "Het is een populair product en de huidige productie is ontoereikend om aan de vraag te beantwoorden."
Naast de vraag op de binnenlandse markt is er ook vanuit het buitenland interesse voor het product. "We hebben proefzendingen naar Japan, Zuid-Korea en Australië verstuurd maar we hebben onvoldoende volumes beschikbaar. We beperken ons dus momenteel tot de binnenlandse markt," vervolgt Griess.

Distributie gehinderd door regen
Sumo citrus is niet eenvoudig te telen, verpakken en distribueren. "Het is een moeilijk product. Het seizoen 2016-2017 ging van start met goede weersomstandigheden en er werd eind december al aan de pluk begonnen, zo'n twee weken eerder dan gebruikelijk. De volumes werden vanaf de eerste week van januari gedistribueerd. Normaal gesproken vangt de oogst pas half januari aan. De hevige neerslag in Californië heeft de oogst en distributie echter vertraagd. Gelukkig hebben onze klanten nog voldoende voorraad om dit gat in de aanvoer op te vangen," aldus Griess. Sumo citrus zal naar verwachting tot eind maart verkrijgbaar zijn.

Verkrijgbaarheid buiten de VS vergroten
Dit unieke citrus wordt ook in Australië geteeld. "Door de verschillende seizoenen kunnen we de beschikbaarheid tot wel 6 maanden per jaar verlengen. Met de pluk wordt half juli begonnen en het fruit is doorgaans tot oktober verkrijgbaar. De Australische productie loopt qua volume een aantal jaren achter bij die in Californië. De komende zes tot zeven jaar hoopt Griess het fruit jaarrond te kunnen leveren. Het bedrijf heeft plannen om de productie uit te breiden met teeltgebieden in Spanje, Peru en Azië.

Het merk Sumo citrus is eigendom van Suntreat. Het bedrijf bezit 75% tot 80% van de totale productie en werkt ook met een paar externe telers samen. Sumo citrus is een kruising tussen twee mandarijnenrassen en een sinaasappel. Het product wordt echter gecategoriseerd als mandarijn.
Sumo citrus
gelelijn

Heropening

Afgelopen donderdag heeft de Lange uit Genemuiden zijn winkel heropent. Op een nieuwe locatie in het verscentrum van Genemuiden. Deze nieuwe locatie biedt volop nieuwe mogelijkheden tot samenwerking met de omringende versspecialisten. Wij wensen Carin en Johan veel succes in hun nieuwe winkel.
De Lange genemuiden
De Lange genemuiden 3 +
De Lange genemuiden 2 +
De Lange genemuiden 1 +
gelelijn

Jarig!


Onze chauffeur Herwin van Asselt is vandaag 29 jaar geworden! Hij werd op zijn route feestelijk onthaald door Eric's Groente en Fruit in Aalten.
Herwin
gelelijn

Ambacht en passie


Enige tijd geleden heb ik een bezoek gebracht aan het MBO waar een aantal van onze BBL’ers verblijven. Ik heb zelf nooit op een MBO gezeten en het viel me op hoeveel vakmanschap er op deze scholen te vinden is. De praktijk vind je er overal. Er staan rallyauto’s en vliegtuigen voor monteurs, een bouwplaats voor timmerlieden, een magazijn voor de logistieke mensen en zelfs een heus restaurant voor de leerlingen van de horecaopleidingen.
Dat straalt ambacht uit! Lekker bezig zijn met zichtbare en tastbare dingen en een echt vak leren. We horen van alle kanten dat daar nu juist behoefte aan is en zal blijven. Ook een opmerking die vaak gehoord in negatieve zinnen als ‘dan had ik maar een vak moeten leren’. Wij en met name ook u zitten in zo’n vak en ons vak biedt, net als een Mbo-school, legio mogelijkheden om ambacht en vakmanschap te showen.
Ik weet dat u daar vanaf deze plek al meerdere malen over verteld is, maar sommige dingen worden nu eenmaal normaal als je er iedere dag mee te maken heb. Dat merk ik ook aan mijzelf, dus daarom bij deze nog een keer een herinnering hieraan.
Vergeet niet dat heel veel mensen een kantoorbaan hebben waarmee ze 5 dagen in de week aan een bureau en voor een computerscherm zitten. Zij hebben veel minder afwisseling en commotie om zich heen. Het toetsenbord en het beeldscherm zien er in ieder geval 365 dagen van het jaar hetzelfde uit. En dat geldt voor de appel en peer zeker niet!
Dus ondanks dat we een vak hebben waarin er vaak gevraagd wordt om veel uren te maken en hard te werken, hebben we toch ook echt een ambacht. Wees er trots op en schroom niet om als ambachtsman/vrouw en dus als expert in uw winkel of aan uw kraam te staan. En of uw ambacht nu groente snijden, maaltijden koken of een winkelpresentatie maken is. Laat het zien en durf erover te praten, want de dingen die voor ons zo gewoon zijn geworden zijn voor veel mensen ongewoon en bijzonder! Ik vind namelijk dat we een prachtig vak hebben, er is niets mooiers dan werken met verse en lekkere groenten en fruit. En geloof mij als u ambacht en passie uitstraalt dan levert dat meer op dan welke reclame of actie ook.
Veel succes!
Column
gelelijn

Prijsvergelijking

Deze prijsvergelijking is bedoeld om inzicht te geven in de prijzen van de supermarkt
Prijsvergelijking
divider

Blijf altijd op de hoogte via social media!

facebook twitter
footer